Eerste gas-aangedreven veerboot milieuvriendelijk naar Borkum

Eemshaven - De eerste veerboot met een milieuvriendelijke aandrijving op basis van vloeibaar aardgas LNG is woensdag van Emden naar Borkum gevaren.

Rederij AG Ems is van plan om de verbeterde auto- en passagiersveerboot, de MS Ostfriesland, het hele jaar door als lijndienst te gebruiken tussen Emden, Borkum en Eemshaven. De EU ondersteunt dit project door een bijdrage uit hoofde van de TEN-T regeling. Passagiers op de veerboot tussen de Eemshaven en Borkum zien geen rookpluimen meer uit de scheepsschoorsteen komen. Het gebruik van LNG als brandstof scheelt ruim negentig procent in de uitstoot van stikstof-en zwaveloxide en twintig procent van het broeikasgas CO2. De uitstoot van fijnstof is zelfs helemaal verdwenen. Ook wordt het schip energiezuiniger. Zo wordt de kou die vrijkomt door van het vloeibare LNG weer gas te maken, benut voor de airconditioningsinstallaties. De nieuwe motoren, vier in totaal, wekken met de nieuwe brandstof LNG stroom op voor twee elektromotoren. Die leveren meer pk's dan de twee oude motoren. Ook de besturing wordt anders. In plaats van de gebruikelijke roeren krijgt de Ostfriesland vier schroeven die in alle richtingen draaibaar zijn. Daardoor kan het schip makkelijker manoeuvreren. De MS Ostfriesland is het eerste zeeschip dat in de EU is omgebouwd naar LNG. Het is een Nederlands - Duits project, waarin Groningen Seaports en Energy Valley ook een belangrijke rol spelen. Zij moeten er voor zorgen dat er LNG-faciliteiten in het Noorden komen, zoals een bunkerstation.