Buizenstelsel door zee blijft voor Delfzijl optie

Chemiepark - DELFZIJL Het Eems-Dollard tracé voor de buizenzone tussen de industrieterreinen Eemshaven en Oosterhorn moet worden meegewogen als een volwaardig alternatief. Dat zegt het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delfzijl in een brief aan de provincie.

Dit tracé, waarbij de buizenroute door zee gaat, zou volgens de stichting Buizenzone Eemsdelta 100 miljoen euro per kilometer kosten. Dat zou betekenen dat dit tracé in totaal 1,6 miljard gaat kosten. Dit hoge bedrag zou investeerders kunnen afschrikken. Maar volgens wethouder Meindert Joostens van de gemeente Delfzijl kan dit kostenplaatje er mogelijk anders uit zien. "Het bedrag van 100 miljoen euro per kilometer is een gemiddelde 21 en 175 miljoen. Dat is een ruime marge. De stichting zou dit specifieker kunnen berekenen". Bij de andere routes over land, via Holwierde en Leermens, is volgens het college de veiligheid van de omwonenden niet gegarandeerd. Ook wil Delfzijl de plannen van een eventuele verdubbeling van de N33, tussen Zuidbroek en Appingedam, niet in gevaar brengen. Het Holwierde-tracé loopt tussen Appingedam en Delfzijl. Het Leermens-tracé gaat om Appingedam en Delfzijl heen. Het buizenstelsel is bedoeld om snel, veilig en goedkoop stoffen te vervoeren tussen het Chemiepark en de Eemshaven.