Maak van ‘Pieterburen’ meer dan zeehondenziekenhuis

Pieterburen - Een ‘waddentour’ in een elektrische golfkar langs alle attracties rondom Pieterburen, all-inclusive schoolreizen, de mogelijkheid voor klassen om collectief een zeehond te adopteren, plastic afval uit de zee recyclen tot kunst en dit bij de zeehondencrèche tentoonstellen.

Het zij een paar voorbeelden van concepten die studenten van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB) van de Rijksuniversiteit Groningen hebben uitgewerkt voor zeehondencrèche Pieterburen, dat zich breder wil profileren dan alleen als ‘zeehondenziekenhuis’. Zes weken geleden begonnen vijf groepen internationale studenten aan een ‘business challenge’, georganiseerd door de FEB Careers Company, in samenwerking met de zeehondencrèche zelf en met ondersteuning van Rabobank Noordenveld West Groningen. Vraagstukken als ‘hoe kunnen we meer bezoekers trekken’ en ‘hoe verstevigen we onze financiële positie’ en ‘wat kan de zeehondencrèche voor de lokale economie betekenen’ stonden centraal in dit project. Deze week presenteerden de deelnemers hun bevindingen. Het winnende concept komt van Carmen de Pedro, Ihor Verzhykovskiy en Jorick Dam: zij wijzen de zeehondencrèche op het belang van de focus op de lokale economie en lokale partners. Met een degelijk netwerk op lokaal niveau, zowel met andere bedrijven, als met particulieren of bijvoorbeeld natuurorganisaties, wordt geld als bron soms namelijk zelfs overbodig zo betogen zij, en ontstaat net als in vroegere tijden een ruilmarkt. Hiermee wordt een compleet nieuwe weg ingeslagen die de crèche verder uit het dal moet helpen. Directeur van de zeehondencrèche, Niek Kuizenga, is blij met de behaalde resultaten: "Het is inspirerend om met deze jonge mensen te werken. Het is bovendien fijn om ruggensteun te krijgen van studenten, zeker wanneer er beperkte middelen zijn in de vorm van geld en personeel. Er zijn resultaten bereikt waar we morgen direct mee aan de slag kunnen." De winnende studenten kregen een hoodie, gemaakt van gerecyclede visnetten uit de Waddenzee. Deze kledinglijn komt voort uit het Happy Seal project, dat eerder al door de zeehondencrèche werd gestart en zich vooral richt op de leefomgeving van de zeehond. Het mes van deze business challenge snijdt volgens betrokken docent Bartjan Pennink uit Appingedam aan twee kanten. "Onze studenten hebben kennis, zijn vernieuwend en ongeremd door bagage van sociale wenselijkheid en vertellen het gewoon zoals ze het zien, waardoor je als bedrijf een eerlijk beeld krijgt. Daar tegenover staat dat studenten in korte tijd leren ideeën in de praktijk aan de man te brengen, en krijgen ze de kans iets te doen dat er echt toe doet." Studente Carmen de Pedro beaamt dit: "Het gaat allemaal om het matchen van idealisme met de werkelijkheid van de praktijk. Ik kon in deze business challenge in praktijk brengen wat ik eerder heb geleerd." Zeehondencrèche Pieterburen gaat direct van start met het uitwerken van de voorstellen van het winnende team. "Zelfs van de niet-winnende teams hebben we tips gekregen die we direct gaan implementeren," aldus Kuizenga. De komende tijd zullen meer organisaties gaan profiteren van de vernieuwende input van studenten: FEB Careers Company organiseert onder andere een nieuwe business challenge met Koninklijke Kentalis en zal studenten daarnaast uitdagen zich te storten op de aardbevingsproblematiek.