Feestelijke start schoolschrijver Annejoke Smids op CBS De Triangel

APPINGEDAM - Wethouder Lea van der Tuin heeft het project Schoolschrijver donderdagmorgen ingeluid door kinderboekenschrijver Annejoke Smids de officiële sjerp om te hangen.

Die sjerp moest Annejoke wel eerst zien te verdienen met een goed gespeelde quiz. Ze moest van elke groep een vraag over kinderboeken beantwoorden. Bij een goed antwoord kreeg ze twee letters van de zin die de kinderen op de stoelen bedekt voor zich hielden. Uiteindelijk werd de zin ‘De schoolschrijver gaat beginnen’ zichtbaar en werd ze benoemd. Voor de zekerheid hield één van de kinderen het bordje ‘applaus’ omhoog zodat dit plechtige moment niet zomaar voorbij kon gaan.

Kinderboekenschrijver Annejoke Smids en 42 andere auteurs zijn deze week als Schoolschrijver van start gaan op vijftig basisscholen in heel Nederland. Zij verbinden zich een half schooljaar aan een school om de taalvaardigheden van leerlingen te verbeteren. Het geheim van de schrijvers voor meer taalsterke kinderen bestaat uit de inzet van hun verbeeldingskracht, hun passie voor taal en hun schrijftalent.

Het halfjaarprogramma De Schoolschrijver richt zich op leesplezier, talentontwikkeling en woordenschat van kinderen die van huis uit vaak niet in aanraking komen met literatuur. Het traject levert maatwerk per school en werkt vanuit partnerschap: leerlingen, leerkrachten, bibliotheek, de Schoolschrijver en ouders participeren actief in het traject.

Met verschillende activiteiten lokt de Schoolschrijver de leerlingen naar de wereld van boeken en helpt hij het lees- en schrijfplezier.

Het programma van De Schoolschrijver is bewezen effectief: het leidt tot meer leesmotivatie en een betere schrijfvaardigheid. Scholen beoordelen het met gemiddeld een 8,5. Stichting De Schoolschrijver bereikte vorig jaar 12.000 kinderen.

De cijfers over taalachterstanden op basisscholen in Nederland spreken boekdelen: 65 procent van alle basisschoolkinderen haalt met lezen niet het streefniveau; 25 procent van de kinderen in groep 8 heeft een leesachterstand van 2 jaar (Inspectie van het Onderwijs, 2018); 70 procent van alle kinderen verlaat de basisschool met onvoldoende schrijfvaardigheid (Inspectie van het Onderwijs, 2010).