Het is mooi geweest met exposities in Molen Adam

DELFZIJL - Onder de titel Het is mooi geweest… wordt van 9 december tot en met 5 januari de laatste expositie gehouden in Molen Adam op het Molenbergplein in Delfzijl. Het is dus letterlijk mooi geweest. Na liefst 44 jaar gooit de Stichting Expositie Molen Adam het bijltje erbij neer.

In de laatste voorstelling van een kleine maand wil de stichting nog wel even knallen met een soort wandeling door de rijke geschiedenis, met een aanzienlijke hoeveelheid kunstenaars die erg bekend zijn geworden.

Er ligt een tamelijk simpele reden aan het stoppen ten grondslag, weet voormalig bestuurslid en tegenwoordig met de pr belaste Katja van der Kamp. „De bezoekersaantallen zijn schrikbarend laag geworden.” Ze sombert op een woensdagmiddag nog wat na met surveillante Ineke Köller. De toko is om 13.00 uur open gegaan en kort voor sluitingstijd om 16.00 uur is er nog niet één bezoeker voor de twee verdiepingen tellende expositie geweest.

Dat is heel anders geweest, kijkt Köller terug. „Tot 2000 liep het best wel goed. In de jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw was er echt sprake van topjaren. Maar de laatste vijf, zes jaar loopt het erg terug met de bezoekersaantallen.”

Aan de goede tijd wil de stichting graag nog even refereren in de slotexpositie. „Het wordt een beetje een trip door de tijd,” vertelt Van der Kamp. „Van de afgelopen 44 jaar hebben we nog bijna alle posters met afbeeldingen van kunstwerken. We gaan 150 posters door de molen heen ophangen, als een tijdlijn. We willen op die manier laten zien welke kunstenaars we gehad hebben. De kunst van de exposanten geeft een mooi beeld van wat er in de loop der jaren allemaal te zien is geweest. Het gaat om veel – tegenwoordig zeker – grote namen. Kunstenaars als Rien Poortvliet, Henk Helmantel, Ben Wasser, Marjolein Bastin, Jan Kruis, Jan Cremer, Wieteke van Dort, Lucebert, Peter van Straaten en Paul Citroen hebben in Molen Adam geëxposeerd. Voor de openingshandeling van tentoonstellingen hebben we misschien nog wel meer grote namen gehad.”

De expositie wordt aangevuld met videofragmenten en andere dingen uit de geschiedenis. Een geschiedenis die begon met een groep Delfzijlsters die een stichting begon om de inwoners van Delfzijl kennis te laten maken met professionele kunstenaars die hun werk konden laten zien en verkopen. „De wisselwerking met de lokale bevolking is er niet meer,” zegt Van der Kamp. „Die komen niet meer. Er zijn altijd veel donateurs geweest, maar ook van hen zijn er maar weinig die de openingen of de exposities bezoeken.”

„In de zomer wil het nog wel eens druk zijn met buitenlanders,” vult Köller aan. „Die staan soms al op de stoep te wachten totdat de deur opengaat. Maar daar redden we het niet mee. Het is soms ook wel eens slikken als je merkt dat mensen alleen komen om de molen te bezichtigen. Op de molendagen zijn er altijd heel veel bezoekers.”

Op de schitterende locatie in het centrum van de havenstad zijn de laatste jaren veel inspanningen verricht om het tij te keren. „We hebben de entree teruggebracht van één euro naar gratis,” somt Van der Kamp op. „We hebben prachtige samenwerkingen gehad met onder andere het kunstenaarscollectief in HOP en het AZC. Daarmee hebben we een grote expositie gehad over vluchtelingenproblematiek. Het is dan tijdelijk even druk, maar die tendens zet zich dan niet voort. We hebben wel steeds de kwaliteit van de exposities op een hoog niveau kunnen houden. Dat heeft keer op keer nogal wat voeten in aarde. De energie die je daarin steekt wordt echter niet beloond. De mensen zijn gewoon steeds minder geïnteresseerd om kunst te kopen. Ik hoop dat we de animo nog één keertje terug kunnen winnen en kunnen afsluiten met een heel goed bezochte expositie. Die is echt de moeite waard.”

Het huurcontract is inmiddels opgezegd. De stichting huurde de molen om niet van de eigenaar, de gemeente Delfzijl.

Bram Noordhuis