Een stuk AG EMS-geschiedenis teruggekeerd

Eemshaven -  In de terminal van de Borkumlijn is een stuk geschiedenis teruggekeerd: de voormalige stuurhut van het stoomschip “Rheinland” luistert de veerterminal in de Eemshaven op.

De stuurhut van een schip is het gesloten deel van de scheepsbrug. Het verhaal en de reis van de stuurhut van het stoomschip “Rheinland” is bijzonder. De “Rheinland” werd na zijn oplevering in 1926 in gebruik genomen door AG EMS en was in die tijd, met ruimte voor 613 passagiers en een machinevermogen van 800 PK, met afstand het modernste schip in het verkeer van en naar de Oostfriese eilanden. Tot 1968 voer het over de Noordzee naar Borkum en Helgoland. Nadat het in 1970 was verkocht, werd het gesloopt. Een medewerker van de Borkumer Kleinbahn kocht de stuurhut en gebruikte deze jarenlang op een heel andere manier, namelijk als tuinhuisje op het eiland Borkum, op een stuk grond aan de Neue Straße. De kapiteinskamer kwam terecht bij de Borkumer kapitein van de “Rheinland”, Johann Büscher, en is tegenwoordig in het Heimatmuseum op het eiland te bewonderen. In 2001 werd in goed overleg met de familie van de eigenaar besloten om de historische stuurhut te verruilen voor een modern tuinhuis. De stuurhut, die dringend aan groot onderhoud toe was, ging naar de Hanzestad Hamburg, waar hij volledig werd gereviseerd door Movego Jugendhilfe GmbH, een initiatief om jongeren en langdurig werklozen te helpen bij oriëntatie en arbeidsprocessen. Eenmaal teruggekeerd op Borkum volgden nog enkele aanpassingen aan de inrichting van de stuurhut door de Borkumer Kleinbahn, in de vorm van zitbanken op maat en een grotere tafel. Ook een oud kompas en een houten stuurrad kregen een plaats in de stuurhut. Tot slot werd de buitenkant voorzien van een nieuwe laag verf.