Noordborg terug naar Delfzijl?

DELFZIJL - De coaster Noordborg ligt nu nog in Ridderkerk, maar eigenlijk vindt eigenaar Dick van der Kamp dat het van een Brons motor voorziene schip in Delfzijl thuishoort.

De scheepsmakelaar zou graag zien dat er initiatieven worden ondernomen om het in 1962 door rederij Wagenborg in de vaart genomen schip te redden. Het is al voor een belangrijk deel gerestaureerd.

Het schip werd al in 2006 van de sloop gered. Van der Kamp: “Ik krijg soms het idee dat oudere schepen, auto’s of vliegtuigen niet meer interessant zijn voor de huidige generatie en dat veel mensen eigenlijk alleen nog vooruitkijken en uitgaan van een LNG schip, een Tesla of een Dreamliner. Gaan mensen nog wel eens naar het Maritiem Museum in Rotterdam, Groningen of Delfzijl? Als ik een aantal partijen bijeenkrijg om de Noordborg verder op te knappen en voor het publiek tentoon te stellen, levert dat een fraai stukje behoud van maritieme historie op.”

De Noordborg is een schip van 48,55 meter lang dat maximaal 518 ton mag wegen, met laad- en losgerei van 2 ton, een viercilinder Brons hoofdmotor van 220 pk met een uniek zacht geluid.

De Noordborg werd in het dok in de vesting van Hellevoetsluis gelegd en vrijwel het gehele schip werd door middel van waterstraaltechniek tot de blanke staat schoongespoten. “De kwaliteit van het schip en het staal was indrukwekkend goed te noemen, er zijn wel staalreparaties verricht in het casco en aan het dek maar deze zijn niet meer dat 10-15 procent van het hele schip.

De hoofdmotor is eruit gehaald om gereviseerd te worden. De kosten liepen op, de teller staat momenteel op 300.000 euro en er is volgens Van der Kamp nog een bedrag van circa 100 tot 150.000 euro te gaan om het schip helemaal klaar te krijgen.

Echter in 2007 en 2008 sloeg de crisis toe en geen enkel scheepvaartkantoor had, of wilde, nog geld in de Noordborg stoppen. Van der Kamp: “Als één persoon 3000 euro in zou leggen, zijn 150 personen genoeg om het schip te kopen en klaar te maken, met 300 euro slechts 1500 mensen.”

De stichting Appingedammer Brons Motorenmuseum heeft serieuze interesse om het schip op haar locatie neer te leggen en zelf de Brons hoofdmotor te reviseren. Echter zoals in veel stichtingen, ontbreekt het aan fondsen.

Van der Kamp beaamt dat hij zijn geïnvesteerde geld niet terug zal krijgen maar gaat de Noordborg niet verkopen voor een appel en een ei. Voor de helft van het aantoonbaar geïnvesteerde geld mag het schip verkocht worden, maar alleen aan organisaties of personen die het erfgoed behouden of gaan exploiteren als bijvoorbeeld charterschip, echter altijd in de originele staat.