Allerlaatste expositie Delfzicht met eerste kunstenaars

DELFZIJL - De kunstcommissie van het OZG locatie Delfzicht houdt van van 29 januari tot 28 mei de allerlaatste expositie in het Delfzicht ziekenhuis. Voor deze gelegenheid is er werk te zien van kunstenaars die op 22 januari 1993 de eerste expositie hadden.

Sommige hebben een enorm succesvolle carrière opgebouwd als kunstenaar. In het Delfzijlster ziekenhuis zijn in die periode zo’n honderd exposities geweest. De kunstcommissie houdt op te bestaan omdat het ziekenhuis gesloten wordt. In het Nieuwe OZG-ziekenhuis in Scheemda komt geen kunst aan de wanden te hangen. Dat komt mede door de vele raampartijen en in de gangen mag straks niets meer aan de muren worden bevestigd. Daarin komen ook veel minder stoelen voor wachtenden die een bezoek brengen aan specialisten. Het is de bedoeling dat de wachttijden enorm verkort worden.

„Daarmeee komt een einde aan heel leuk vrijwilligerswerk,”zegt Koert Pasveer van de commissie berustend. „Maar we nemen gelukkig op een mooie manier afscheid, met kunstenaars van naam en faam. Het Delfzicht is de afgelopen 25 jaar uitgegroeid tot een belangrijk podium voor allerlei kunstenaars in doorgaans driemaandelijkse exposities. Het bood kansen aan schilderclubs en autodidactische kunstenaars, maar ook veel gevestigde kunstenaars wisten de expositieruimte van het ziekenhuis te waarderen. Velen van hen bleven terugkomen om de geboden ruimte en de sfeer.”

Op 29 januari om 15.00 uur is het startsein voor de laatste expositie met de toepasselijke naam De eersten zullen de laatsten zijn. De opening wordt verricht door de nestor van commissie, Niek Wijnandts, die vanaf het begin bij de kunstcommissie betrokken is. Koerts Pasveer houdt om 15.00 uur een inleiding; de band Krödde uit Ten Post zorgt voor de muziek.

De allereerste officiële expositie werd samengesteld uit werk van: Dirk Aartsen, Siemen Dijkstra, Bé Kracht, Martin Mondeel, Minne Onnes, Hans Prins en Dorry van de Winkel.

Bé Kracht werd geboren in Garnwerd in 1933. Hij volgde dekunstopleiding Academie Minerva te Groningen, met als studierichting schilderen en grafiek. Vervolgens trad hij toe tot de Vrije Academie, eveneens gevestigd in Groningen, waar hij nog steeds actief is. Als lid van de kunstkring de Ploeg heeft Bé Kracht - meestal samen met andere leden - in zijn loopbaan diverse tentoonstellingen gehad, in binnen- en buitenland.

Minne Onnes is in 1935 geboren in Oostmahorn. Minne Onnes is een zoon van kunstschilder en veerbootkapitein Klaas Onnes, en de vader van de kunstschilders Theo Onnes en Gerda Onnes. Minne ging als 16-jarige naar zee waarbij hij onder andere Antarctica bezocht. Na zijn periode als zeeman vestigde hij zich op Schiermonnikoog. Daar raakte hij geïnspireerd door zijn vader en begon hij zelf het penseel te hanteren. Gaandeweg begon hij bekendheid te krijgen en op 49-jarige leeftijd ging hij naar de Academie Minerva te Groningen waar hij in 1984 afstudeerde. Zijn werkwijze is zowel impressionistisch als expressionistisch met als voornaamste thema de zee en het wad.

Dorry van de Winkel is in 1957 geboren te Heerlen. Na haar afstuderen aan de Academie Minerva te Groningen in 1987 koos ze voor het aquarelleren. Een moeilijke techniek waarin ze tot grote hoogte is gestegen. Dorry bouwt haar aquarellen heel gevoelsmatig op, begint met kleurvakken en ‘douwt’ er dan als het ware een vorm in. Dorry woont en werkt in Groningen.

Siemen Dijkstra is in 1968 in Den Helder geboren. Hij ging op vroege leeftijd al met zijn vader op zoek naar prehistorische werktuigen in het Drentse landschap. De ouderdom van de landschappen en hoe mensen erin leefden vormen de basis voor zijn natuurbeleving. Het noordelijke landschap staat centraal in zijn werk. Het meest bekend zijn de sfeervolle houtsneden van bosgezichten. Siemen hanteert de reductietechniek in zijn houtsneden.

Elysia Verhoeven, geboren in 1953 te Dussen, begon in 1974 met keramiek in de pottenbakkerij van Jan Müller in Orvelte, Drenthe. Hier heeft zij het vak geleerd en werd de basis gelegd voor de keramiek die ze in de loop van de jaren ontwikkelde. Wars van modes en scholen bepaalt ze zelf wat ze maakt en hoe lang ze met nieuw werk bezig is. Haar werk is oorspronkelijk, intuïtief en volstrekt eigen in vorm en bewerking.