Vitesse Textielreinigers is in 40 jaar grote speler geworden

APPINGEDAM - Stomerij Vitesse begon in 1978 in een piepklein pand aan de Kniestraat in Appingedam, maar is 40 jaar later uitgegroeid tot een grote speler op haar gebied, inmiddels onder de naam Vitesse textielreinigers.

In het jubileumjaar staat eigenaar Wim Dijkstra nog wel eens stil bij de gestage groei van zijn bedrijf. “Eigenlijk zijn we elk jaar weer een stukje gegroeid, sinds ik het bedrijf in 1990 heb overgenomen.”

In 2001 en 2008 zijn er belangrijke stappen gemaakt. Dijkstra kocht in 2001 het pand van de voormalige Albert Heijn aan de Burgemeester Klauckelaan. De beschikbare 1050 vierkante meter werden gelijkelijk verdeeld met FG Print en Pegasus ruitersport. Omdat de gemeente op deze plek een woontoren had gepland, werd in 2008 het huidige nog grotere pand van Hokem aan het Zwet tussen Appingedam en Delfzijl betrokken. “Daar hebben we ook weer een groot gedeelte van verhuurd,” vertelt Dijkstra, “maar we hebben hier zelf de beschikking over 550 vierkante meter, met veel extra opslagruimte achter het pand. Als ik nu terug zou moeten naar het oorspronkelijke pand van 40 vierkante meter aan de Kniestraat zou ik meteen stoppen. Dat was allemaal zo passen en meten. Maar toch hebben we de zaak daar de eerste tien jaar aardig weten op te bouwen. En we hebben de naam Vitesse steeds aangehouden. Dat is eigenlijk een vervoeging van de naam van de eerste eigenaar, Ekke Viet, die duidelijk wou maken dat er snel gewerkt kon worden. Dat vinden we nog steeds belangrijk.”

Het personeelsbestand is van twee uitgegroeid tot twaalf gemotiveerde medewerkers. “We zijn begonnen met voornamelijk particuliere klanten die hun jas, pak dekbed of gordijnen lieten reinigen. Langzamerhand zijn onze activiteiten steeds meer verschoven richting bedrijven en fabrieken in de regio Delfzijl en de Eemshaven. Ik weet nog goed dat mijn eerste zakelijke klanten discotheek Temptation en hotel Het Wapen van Leiden in Appingedam waren. We hebben onze focus steeds meer op bedrijfskleding gericht. Daar worden ook steeds strengere eisen aan gesteld. De laatste tien jaar hebben we veel bedrijven en fabrieken als klant, maar ook bijvoorbeeld enkele Albert Heijn supermarkten. Dat begon met die in Appingedam, daarna die in Winsum.”

In Groningen heeft Dijkstra twee andere klanten waarmee hij behoorlijk in zijn nopjes is: FC Groningen en Donar. Die namen sieren ook de bedrijfsbussen. “Voor FC Groningen doen we alles behalve de wedstrijdtenues. Voor Donar doen we naast de clubkostuums ook de wedstrijdkleding. Die reinigen we 70 keer per jaar.” Dijkstra is ook fervent supporter van beide clubs en bezoekt regelmatig de wedstrijden. Zo vierde Vitesse het 40-jarig jubileum met het personeel en zakelijke relaties rondom een competitiewedstrijd van Donar in Martiniplaza.

Voor de particuliere klanten van de winkel heeft Vitesse nog tot eind dit jaar een actie waarbij ze hun kassabon kunnen inleveren. Ze maken kans op kaarten voor de wedstrijden van FC Groningen en Donar.

door Bram Noordhuis