Patrouilleboot Aquarius vaart door, maar nu met de leerlingen van het Noorderpoort aan het roer

Met pensioen? Nee hoor, de patrouilleboot pw-18 ‘Aquarius’, jarenlang het vlaggenschip van de provincie Groningen, mag nog even door. Niet langer met handhavers, maar met leerlingen van het Noorderpoort aan het roer.

„Krraaak”, kermen de houten stopbalken van het ponton. In de haven van Delfzijl zit docent Menno Jacobs vrijdagmiddag aan het roer. ‘Oeps’, hij herinnert zich bij het uitvaren weer dat het oudje een zwemplateau heeft en daarom net iets langer is dan hij dacht. „De meeste hebben dat tegenwoordig niet meer.”

Terug naar de wieg

Een slordige vijf minuten eerder het vaartuig officieel overgedragen aan het Noorderpoort door gedeputeerde Fleur Gräper, zodat studenten van de opleiding Maritiem Officier het als drijvend leslokaal kunnen gebruiken. Niet langer wordt het gebruikt voor de inspectie van de waterkant of het handhaven van de waterregels. Na bijna vijftig jaar maakt het een carrièreswitch.

Terug naar Delfzijl, op een steenworp afstand van Niestern Sanders waar het in 1973 gedoopt werd.

Maar is het nu eigenlijk een boot of een schip? „Het is een stoere boot”, vindt tweedejaarsstudent Lars Munneke (17). Samen met klasgenoot Jonathan Rittersma (18) varen ze mee op de eerste officiële reis. In de ruime cabine passen (als er geen corona is) tien studenten. Er zit een radar, radio, een kaartenmap met hoekbank en een kitchenette in. De boot kan niet achteruit, wat het varen extra uitdagend en leerzaam maakt.

De zee heeft een eigen wil

‘Hartstikke mooi’ oordelen Lars en Jonathan. Toch ook wel weer heel anders dan de simulatie die ze tot nog toe gebruikten. Hoewel die prima is, is echt op zee toch altijd weer net wat anders.

Jacobs laat het zien op de radar. Overal zijn gele stippen en strepen. Dat komt door de gebouwen eromheen, die vertekenen het beeld. Op een simulatie is dat haast niet na te bootsen, maar in de praktijk moeten de leerlingen er als er weinig zicht is wel op kunnen varen. „En op een boot voel je echt wat de zee doet.”

Stuk? Zelf oplossen

Maar het wordt zeker niet alleen leuk rondjes varen. Jacobs wijst op de vloer: die moet bijvoorbeeld opnieuw gelakt worden, roest moeten de leerlingen wegpoetsen. Gaat er iets stuk? Dan moeten ze het zelf weten te repareren. Zo leren zij behalve varen ook alles over het onderhoud van de boot.

Die klusjes lijken Jonathan en Lars niet erg te vinden. Als ze er maar vaak op kunnen varen. Een derde student meldt zich na een inspectie van het achtersteven bij Jacobs: „geen schade meneer”, rapporteert hij. Jacobs bromt tevreden: „Niet kapot te krijgen. Deze boot kan alles hebben.”