Zomerbanden: de voor- en nadelen op een rij

Als je een auto koopt is deze standaard meestal voorzien van all-seasonsbanden: een compromis tussen de winter- en de zomerband. Er zijn echter omstandigheden waarbij je met een gespecialiseerde band veel beter af bent.

Zomerbanden, ook wel high performance banden genoemd, presteren geweldig op asfalt dat heet of vochtig is. Ideaal voor de zomermaanden dus, wanneer we te maken hebben met hogere temperaturen en flinke regen- en onweersbuien. Het belangrijkste doel van zomerbanden is zorgen voor maximaal contact met het rijoppervlak. Zomerbanden hebben een bijzonder profiel dat duidelijk verschilt van dat van all-season- of winterbanden. Zomerbanden hebben meestal een laag profiel met smalle en vaak vrij ondiepe radiale groeven.

Bij een nat wegdek loodsen de groeven in dit unieke loopvlakprofiel het regenwater op een efficiënte manier weg van de banden. Zomerbanden kunnen daardoor gevaarlijke situaties zoals slippartijen en hydroplaning voorkomen. Als je zomerbandjes onder je wagen zet benut je bovendien elke kostbare pk die je motor voortbrengt. Door maximaal contact met het asfalt zorgen zomerbanden ervoor dat je vermogen optimaal wordt overgebracht op het wegdek. Bij het vervaardigen van zomerbanden wordt een unieke technologie toegepast.

De productie bestaat uit vele verschillende stappen. Zomerbanden hebben een speciale, zachtere rubbersamenstelling, die lekker aan de weg 'plakt'. Als je een poosje rondrijdt met zomerbanden en deze wat gaan slijten, dan worden de groeven nog ondieper. Je merkt dan dat je, bij het rijden op een droog rijoppervlak, steeds meer grip krijgt. Ook prettig: het geluidsniveau van zomerbanden is vrij laag. Het moge duidelijk zijn dat zomerbanden in de zomer zeer geschikt zijn voor de rijder die alles uit zijn wagen wil halen. Bij temperaturen boven de 7 graden Celsius staan zomerbanden garant voor de beste prestaties.

Tweedehands auto kopen? Je vindt 'm op Autocircuit.nl