Leerlingen verstieren digitale lessen scholengemeenschap Winkler Prins Veendam: 'Ze vertonen klierig en baldadig gedrag'

Leerlingen boeren luid en verstoren de digitale les op andere manieren. Ze melden zich niet of liggen in bed. Ze gedragen zich onbeschoft naar medeleerlingen en docenten, gooien andere leerlingen uit de les en leveren huiswerk niet in. De Winkler Prins scholengemeenschap in Veendam trekt aan de bel.

,,Te veel leerlingen nemen het schoolwerk en de digitale lessen niet serieus’’, zegt schoolbestuurder Ferdinand Vinke. ,,Ze vertonen klierig en baldadig gedrag waar anderen onder te lijden hebben. Want de meeste leerlingen doen wel hun best.’’

Gedragscode

De scholengemeenschap komt deze week met een gedragscode digitaal onderwijs die geldt voor iedereen. ,,Een deel van de leerlingen heeft de indruk dat het vakantie is en dat de digitale contactmomenten vooral voor hun plezier zijn.’’

Vinke plaatste een oproep op de schoolwebsite. ,,Alle ouders vragen we om dit gedrag met hun kinderen te bespreken en, als het mogelijk is, af en toe eens over de schouder mee te kijken. De huidige omstandigheden zijn geen excuus om school niet serieus te nemen.’’

Gevolgen

Het kan ook gevolgen hebben. ,,Het is op dit moment nog niet duidelijk op welke wijze de cijfers voor het 3e trimester en de eindcijfers van dit schooljaar tot stand gaan komen. In een bijzonder jaar als dit willen we coulant omgaan met het vraagstuk wanneer een leerling overgaat of blijft zitten’’, schrijft Vinke, ,,Echter, wanneer een leerling zich de komende periode willens en wetens niet serieus inspant voor school wordt het voor ons aan het einde van dit schooljaar moeilijker die leerling het voordeel van de twijfel te geven.’’

Vinke: ,,Dat klinkt misschien hard. Maar we vinden het tijd om dit toch scherp neer te zetten. Daar wil ik gewoon open over zijn. Ik vind dat ouders en leerlingen aangesproken moeten kunnen worden op dit soort gedrag. Als het helemaal niet door de beugel kan, zullen we ze daar individueel op aanspreken.’’

Aanloopprobleem

,,Het is voor iedereen wennen. Niet overal loopt het soepel en ook lang niet elke docent is direct expert in het aanbieden van digitaal les. Maar we doen ons best het thuisonderwijs vorm te geven. Ik ga er dan ook van uit dat dit een aanloopprobleem is.’’