De Basiliek: niets doen is geen optie

APPINGEDAM Voor de drie eigenaren Hans Beukema, Adolf Beukema en Willem Bos komt de klap hard aan als de overheid besluit om de horeca de sluiten. Ze tonen echter veerkracht en hebben inmiddels succes met zaken als het bezorgen van diners en paasbrunches.

De Damster ondernemers bestieren vier bedrijven in Appingedam: Snackbar de Vesting, Catering de Vesting, restaurant de Basiliek en sinds 1 maart de bed and breakfast ‘de Vijgenhof’.

Hoe gaan we ons door deze zware tijd heen slaan. Wat gaan we doen met onze voorraden, hoe moet het met onze 30 personeelsleden, de leveranciers en niet te vergeten onze gasten? waren vragen die om voorrang streden.

„Dan moet je ineens gaan improviseren en snel ook,” weet Hans Beukema. „Want ga maar na. Het merendeel van ons personeel kan niet aan de slag en de meeste zijn in vaste dienst. Alle vergaderingen, zakelijke lunches, alle event catering en natuurlijk alle feestjes waarvoor wij zijn gevraagd om het te organiseren zijn allemaal gecanceld. Dat is een hele grote financiële aderlating.”

De Vijgenhof

„Daarnaast waren we ook net gestart met een nieuwe uitdaging. De Vijgenhof is een B&B gevestigd in de oude synagoge in het centrum van Appingedam. We waren net begonnen en hebben voor de start al aardig wat geïnvesteerd. Marianne, onze gastvrouw bij de B&B en de Synagoge is 1 februari gestart en is aangetrokken om de Vijgenhof te runnen. Tja, en dan valt alles in één keer stil. We hebben nu de uitgestelde klussen naar voren gehaald. Je moet toch deze lastige periode omdraaien naar iets positiefs.”

Hectisch

„Voor de snackbar was het in het begin heel hectisch,” vertelt Adolf Beukema. „Eerst mocht men niet afhalen dus hebben we alles met spoed omgezet in het eerste weekend na de maatregelen. We gingen op maandagmorgen online met het bericht dat we gingen bezorgen. Binnen afzienbare tijd hadden we 14000 views op Facebook. We kregen hier vele hartverwarmende reacties van onze volgers. Je voelt je hierdoor gesteund om er vol voor te gaan. Fantastisch natuurlijk. We konden met een aantal mensen van het team doorwerken om onze klanten te voorzien van onze snacks. Maar op maandagmiddag om 16.00 uur werd de maatregel alweer aangepast en mochten onze klanten toch weer afhalen met inachtneming van de RIVM-richtlijnen. Iedereen weer omschakelen en alle online werkzaamheden werden razendsnel omgebouwd. Dat vraagt veel van onze personeelsleden. Die moeten namelijk wel mee worden genomen in alle veranderingen.”

„Bij restaurant de Basiliek moest het roer volledig om,” zegt chef-kok Willem Bos. „Niets doen is namelijk geen optie voor ons. We hebben natuurlijk als bedrijf veel cateringervaring en zo ontstond het idee om thuiswerklunches te bezorgen vanuit het restaurant. Wat begon als probeersel werd al gauw een succes. Ook hier hebben we gebruik gemaakt van onze online kanalen om onze nieuwe bezorg menu’s kenbaar te maken. Ook dit werd gelukkig omarmt door onze volgers.”

Bezorgen diners

„Vanwege het succes zijn we vrijwel direct gaan uitbreiden met het aan huis bezorgen van drie gangen diners. Ook dit werd zeer gewaardeerd. Met steun van onze lokale leveranciers was het mogelijk om de gasten een extra attentie te geven bij de bezorging. Dit als blijk van waardering naar onze gasten. Een bosje tulpen of een mooie fles wijn, mooi man. Fijn dat bezoekers je ook in deze moeilijke tijden weten te vinden en bij de Basiliek bestellen. Het sterkt ons enorm in deze opgelegde maatregelen.”

Paasbrunches aan huis

„Met Pasen in zicht kwam we wederom met een nieuwe inspiratie. We gaan paasbrunches thuis bezorgen. Alle medewerkers hebben inmiddels afgelopen weekend flyers verspreid in de gemeenten Appingedam en Delfzijl. Ook hiervoor is nu al een enorme belangstelling. Op dit moment staat de teller inmiddels op 250 paasbrunches en de bestellingen lopen gestaag door.”

„Door het succes van de diners en de paasbrunches hadden we behoefte aan overzicht. Landstra & de Groot, onze partner in alle online uitingen, heeft hiervoor speciaal, met spoed, een online besteloverzicht gebouwd. Vanuit de keuken zien we alle bestellingen binnenkomen en kunnen we bestellingen bevestigen met een druk op de knop. Het helpt ons enorm met het bewaken van de bestellingen en geeft overzicht.”

„Het personeel denkt met ons mee en heeft hart voor de zaak,”zegt Hans. „Samen zetten we de schouders eronder en moeten en willen we weer vooruitkijken. Zo proberen we deze periode te benutten voor onderhoud, schoonmaak en klussen waar we nu even extra tijd voor is. Nieuwe plannen maken hoort daar ook bij, de mooiste ideeën komen naar voren.”

Willem heeft zelfs foto’s van alle medewerkers in de keuken hangen. Hij mist ze enorm in deze moeilijke tijd. „Het voelt behoorlijk leeg, zonder hun aanwezigheid. De liefde voor dit bedrijf en haar gasten is merkbaar bij iedereen. We blijven positief over de toekomst en willen iedereen bedanken voor alle steun in welke vorm dan ook.”