Google steunt lokale initiatieven met Community Grants

EEMSHAVEN - Zeven lokale initiatieven uit de regio Groningen hebben een Community Grant ontvangen van Google. Onder de winnaars zijn onderwijsinstellingen, samenwerkingsverbanden in de gemeenschap en non-profitorganisaties uit de regio.

Hun projecten op het gebied van wetenschap en techniek, verbetering van het milieu en het online brengen van lokale cultuur worden door Google beloond met financiële steun. Google heeft sinds 2016 een datacenter in de regio en wil hiermee de gemeenschap steunen waar zij onderdeel van is en haar medewerkers wonen. Naast deze Grants werkt Google ook samen met lokale initiatieven en delen Googlers hun tijd en expertise met de lokale gemeenschap.

Zonder winstoogmerk

Google Community Grants zijn bedoeld voor lokale projecten van non-profitorganisaties en bepaalde openbare organisaties, zonder winstoogmerk. In Groningen werden de succesvolle aanvragers van de Grants van dit jaar en voorgaande jaargangen dinsdagavond toegesproken door het management van het Google Datacenter en de Google Grants Committee. De succesvolle aanvragen van 2019 kregen een cheque overhandigd voor hun project.

Organisaties

De volgende organisaties hebben in 2019 een Google Grant ontvangen:

eLAB van Het Hogeland College. Het Hogeland College (HHC) wil - samen met Biblionet - een eLAB in de bibliotheek van de Warffum realiseren, inclusief innovatieve programmering. De initiatiefnemers willen 21e eeuwse vaardigheden structureel integreren in de programmering van het onderwijs en kansen ontwikkelen voor jongeren in de regio.

Robotica Heroes! van Stichting de Jonge Onderzoekers

De Jonge Onderzoekers wil jongeren enthousiasmeren voor wetenschap en technologie en laten ontdekken of ze technisch talent hebben. Met behulp van Lego Spike en Lego MIndstorms gaan ze aan de slag met activiteiten rondom robotica en programmeren.

Techniek Torens van SWS de Dobbe

Samenwerkingsschool de Dobbe zal Techniek Torens gaan gebruiken in het basisonderwijs. Techniek Torens zijn een laagdrempelig totaalconcept voor wetenschap en techniek in het basisonderwijs. Leerlingen leren onderzoekend en ontwerpend leren (OOL) en gaan driedimensionaal aan de slag. Dit is goed voor hun fijn motorische ontwikkeling, zelfredzaamheid en creativiteit.

Van old noar jong van Centrum Groninger Taal en Cultuur.

Centrum Groninger Taal en Cultuur zal in dit project een digitale educatieve game maken om het Gronings bij kinderen te stimuleren. Doel is om met deze game basisschoolkinderen op een laagdrempelige en moderne manier in contact te brengen met karakteristieke woorden uit het Gronings.

Pollen project van Imkervereniging ‘t Hoogeland.

Imkervereniging ‘t Hoogeland wil het bijenhouden in de omgeving van het Hoogeland onder de aandacht brengen. Zij werkt voor dit project samen met scholieren van lokale scholen. Samen traceren en lezen zij data van Bijenkorven.

Future Proof van Slagwerkensemble Appingedam / Damster Stedelijk Harmonie Orkest.

Het project Toekomstbestendige muziekeducatie Appingedam wil digitale middelen toepassen om muziekeducatie beter aan te laten sluiten bij de beleving van leerlingen. In de omgeving van Appingedam wordt geen muziekonderwijs meer gegeven. Door dit project wordt er een ontbrekende schakel op het gebied van muziekonderwijs opgevuld.

Duurzaam Opwierde voor de toekomst van de kinderen van CBS de Triangel.

Met dit project worden kinderen bewust gemaakt van het energieverbruik op school. Zij leren hoeveel energie zonnepanelen opwekken en hoeveel er nodig is om de school op duurzame energie te laten draaien. Leraren worden getraind om lessen in duurzaamheid te geven en studenten van Noorderpoort Maritime en Energy helpen scholieren inzicht te krijgen in de werking van zonne-energie en windenergie.