Toegankelijkheid winkel is winst voor iedereen

DELFZIJL - Mensen met een functiebeperking hebben het niet altijd makkelijk tijdens het winkelen. Ook niet in Delfzijl. Met een rollator, scootmobiel of rolstoel is binnenkomen vaak al een onoverkomelijk probleem.

En als dat wel lukt, is het gangpad drie meter verderop te smal. Of het kleedhokje te klein. En als het winkelen allemaal wel lukt, dan staat het pinapparaat bij de kassa dusdanig hoog dat iemand in een rolstoel zo niet kan betalen. Het komt allemaal voor in de havenstad, heeft het Toegankelijkheidsteam Delfzijl-Hogeland ondervonden.

Delfzijl één na hoogste aantal in Nederland

Met misschien wel als meest tragisch dieptepunt: wél de aanwezigheid van een invalidentoilet, maar die staat dan helemaal volgepropt met spullen. Dirkje Tuik en Matthieu van Etten van het toegankelijkheidsteam kunnen er af en toe ook wel om lachen (’Het invalidentoilet werd op mijn verzoek heel snel leeggehaald,” vertelt Dirkje) maar het is een zeer serieus onderwerp. Zeker in Delfzijl, met zijn 24650 inwoners. Met een percentage van 22% van de inwoners met een functiebeperking heeft Delfzijl het op één na hoogste aantal van Nederland. Het gaat om 5390 inwoners. Alleen Kerkrade heeft een hoger cijfer.

Bewustwording

Dus er is zeker nog veel winst te halen,” vertelt Matthieu van Etten. „We werken hiervoor al samen met de gemeente en de handelsvereniging. In een restaurant of winkel waar het niet goed voor elkaar is, daar gaan mensen met een beperking gewoon niet heen. We streven bewustwording onder de winkeliers na. Zodat het zo aangepast kan worden dat iedereen er gebruik van kan maken. Dan heb je een win-win situatie. Als dat niet verbetert gaat het nog verder achteruit met het centrum.”

Winkeliers in Delfzijl hebben een toegankelijkheid adviesrapport ontvangen van het Toegankelijkheidsteam Delfzijl-Hogeland en Stichting zaVie Groningen (zorg en aandacht voor iedereen)

Schouw

Daarin wordt ze geadviseerd hoe toegankelijk een winkel en winkelgebied moet zijn. Beide organisaties hebben diverse malen een schouw gehouden in Delfzijl. Ook hebben zij klachten geverifieerd van inwoners met een functiebeperking. „Via informatie van zorginstanties als zaVie , Patiëntenverenigingen de Oogvereniging, Reumavereniging , MS vereniging, en uit de register van CPD zijn we tot de conclusie gekomen dat het echt verbeteren moet en kan in Delfzijl,” zegt Van Etten

„Te smalle winkelpaden, bij voorbeeld, belemmeren ook mensen met een kinderwagen. In winkels en restaurants en andere openbare voorzieningen met te hoge drempels, steile hellingbanen en trapjes kunnen rolstoelgebruikers niet zelfstandig of zelfs met hulp naar binnen kunnen komen. Ook afwateringsgoten zijn op vele plaatsen zo ver weggezakt dat het struikelgevaar oplevert. Hier gaan we de gemeente op aanspreken.”

Drempelvrije winkels

„Ons advies is daarom drempelvrije winkels, restaurants en het winkelgebied,” vertelt Tuik. „Zodat elk persoon met rollator, rolstoel of met andere motorische loopproblemen zonder belemmeringen zich zowel binnen als buiten de winkels en restaurants kan verplaatsen.”

„Ook is het onontbeerlijk dat een kledingwinkel één kleedcabine heeft waar een rolstoelgebruiker zijn of haar kleding kan passen. Dat horeca ook tafels heeft waar een rolstoel aangeschoven kan worden, de menukaart met groot lettertype voor visueel gehandicapten aanwezig is. Eventueel een loep aanwezig is of de bereidheid om de kaart voor te lezen.”

„Voor zowel de cliënt als de eigenaar van winkel/restaurant zal een beter resultaat winst opleveren,” meent Van Etten. „Als het gaat om een rolstoelgebruiker dan is er vaak assistentie bij, vooral bij meervoudige gehandicapten of ouderen om te duwen of helpen. Als het restaurant een drempel heeft loopt men wel twee klanten mis. Bovendien wordt de naam van de gelegenheid niet meer positief benoemd in cliëntenraden en patiëntenverenigingen.”

„Een simpele oplossing is drempelhulpen aanbrengen. Dat kost wel wat, maar men incasseert er veel voor terug. Wij van het toegankelijkheidsteam en zaVie Groningen zijn bereid de bedrijven te helpen problemen op een goede manier opgelost te krijgen. We hopen dat de winkeliers het op gaan pakken.”