Bij introductie Stadspas gaan er meteen drie tv’s uit

APPINGEDAM - De 6500 huishoudens in Appingedam hebben maandag allemaal de Stadspas Appingedam ontvangen. Aan het begin van het horecaweekend, op vrijdag 28 juni, valt daar meteen al een led-tv mee te winnen. Volkszanger Wolter Kroes reikt drie tv’s uit.

Dat gebeurt bij de promotietent van de Beleef Stad Appingedam pas, zoals de pas voluit heet, op het kerkplein. Daar kan iedereen van 18.00 tot 21.30 uur zijn geregistreerde Stadspas laten scannen. Registreren kan via: www.stadappingedam.nl.

Dat is nodig om in aanmerking te komen voor een prijs. Het laten scannen levert ook nog eens een consumptiemunt op. Marketing Stad Appingedam (MSA) pakt de lancering van de pas groots aan. Na de relatief rustige zomerperiode valt er in september zelfs een auto te winnen.

Het gebruik van de Stadspas met QR-code is simpel, legt voorzitter Gert de Groot van Markering Stad Appingedam uit.” De Stadspas is op zich al geactiveerd, zodat hij bij bepaalde acties gebruikt kan worden. Alleen om prijzen te winnen - en dat kan straks maandelijks - moet de pas wel geregistreerd zijn. Dat kan iedereen zonder zorgen doen, er worden geen privé-gegevens gebruikt. Bij 60 ondernemers liggen tablets op de toonbank, waar de pas na een aankoop overheen wordt gehaald. Elke aankoop levert punten op. Des te meer punten men heeft, des te groter is de kans op een prijs. Je hebt dan als het ware extra lootjes.”

Marketing Stad Appingedam

Het idee van de Stadspas komt van een zakenrelatie van De Groot, die in de Wijkstraat het bedrijf Landstra & De Groot webdesign bestiert. “Drie jaar geleden kwam Randy Marcus van CCV, waarvoor wij webshopproducten verkopen, bij me langs met de opmerking: ik heb iets nieuws en misschien is dat ook wel iets voor Appingedam. Het ging om een loyaliteitspas die al succesvol draaide in het Belgische Sint Truiden. Ik raakte enthousiast en deelde het idee met een aantal ondernemers, het bestuur van de OKA en enkele raadsleden. De OKA besloot het te omarmen en op de eerste bijeenkomst kwamen liefst 117 ondernemers af. Iedereen raakte enthousiast door de presentatie van CCV en er werd een werkgroep van elf personen gevormd. We werkten eerst onder de naam City Marketing Appingedam, maar dat veranderde al gauw in Marketing Stad Appingedam, met zeven bestuursleden. Belangrijk in de ontwikkeling was een trip naar Sint Truiden om te zien hoe het daar loopt. Onze verwachtingen werden ruimschoots overtroffen. Ik had nog nooit zoiets gezien. Zoveel samenwerking in die stad tussen de ondernemers. Iedereen heeft hetzelfde doel, de promotie en het opvijzelen van de stad. Sint Truiden is vier keer zo groot als Appingedam. Er zijn daar liefst 120.000 stadspassen en de laatste zes jaar gaat daar elke maand een auto uit. Ze hebben daar natuurlijk meer te besteden, de welvaart is er ook wat groter. Wij pakken het wat prijzen betreft iets bescheidener aan, met hoofd- en subprijzen. Dat kan gaan van luxe goederen tot e-bikes en tv’s. En dan één keer per jaar een echt grote prijs als een auto.”

Roadmap

Na dat bezoek aan België werd de zaak serieus opgepakt. “We hebben een soort van roadmap opgesteld over de doelen in de afgelopen en komende jaren. Dat is een marketingmodel voor vijf jaar geworden. En we hebben het geld om er een goede start aan te geven. Daarbij heeft ook de scriptie van Erik Schouten geholpen. Hij heeft stage gelopen bij de gemeente Appingedam, maar we hebben het samen zo kunnen inrichten dat hij zijn scriptie bedrijfskunde voor de Hanzehogeschool heeft kunnen besteden aan het vermarkten van Appingedam. Op basis daarvan hebben we een subsidieaanvraag bij de gemeente en de provincie ingediend. We hebben 100.000 euro van de provincie gekregen en 120.000 euro van de gemeente Appingedam, inclusief 20.000 euro aan startkosten. We hebben nu een budget van 250.000 euro om Appingedam de komende vijf jaar te gaan vermarkten. Daarvoor hebben we voor 32 uur een mediaredacteur in dienst – dezelfde Erik Schouten – en voor 100 uur per jaar secretariële ondersteuning.

De Groot denkt daarbij veel breder dan de Stadspas. “Aan de rand van Appingedam moeten smartboards komen, zodat mensen meteen kunnen zien hoe ze het snelst in het centrum kunnen komen, bijvoorbeeld als er een brug open is. Verder moeten er bij de drie entrees van Appingedam grote stadsmuren komen, met een tekst als Beleef Appingedam. “

Twist

“We zullen ook aan onze grotere evenementen moeten gaan sleutelen. Je ziet gewoon dat bepaalde evenementen minder deelnemers en minder publiek zijn gaan trekken. Daar moet je een twist aan geven. Evenementen die goed lopen, moeten ook een eigen verdienmodel gaan krijgen. Neem een festival als Bie Daip, waarvan gezegd wordt dat het 25.000 bezoekers naar Appingedam trekt. Je krijgt tegenwoordig geen subsidie meer voor degelijke evenementen omdat overheidsinstanties geen artiesten willen sponsoren. Maar je kunt bij voorbeeld wel subsidie krijgen om dan een hek om het centrum te bouwen om entree te gaan vragen. Stel je vraagt 1 euro en de huur van het hekwerk kost 25.000 euro. Dan kun je met de opbrengst het jaar erop alvast weer het hekwerk betalen. Als je meer entree vraagt zijn er nog meer mogelijkheden. De evenementen worden op deze manier meer selfsupporting, ze krijgen een businessmodel. Voor het opzetten van nieuwe evenementen kun je ook de Stadspas inzetten. Door de gegevens van die pas – nogmaals er worden geen privégegevens gebruikt - weet je de leeftijdsopbouw van de bezoekers van Appingedam en kun je je evenement daar op instellen. Dat gaat over een paar jaar nog beter. De Stadspas is in eerste instantie voor Damsters, maar de volgende stap is dat we de ring om Appingedam uitbouwen tot eerst 15 minuten rijden en later tot 30 minuten rijden. Dan heb je in potentie 200.000 shoppers voor Appingedam. Iedereen boven de 18 jaar kan zo’n Stadpas krijgen. Al die gegevens bieden je heel veel handvaten om dingen te organiseren en ook toeristisch gerichter bezig te zijn. Alles valt straks onder de vlag van MSA, daar gebeurt het. Op één webpagina kun je alle informatie delen en voorkom je versnippering.”

Meer mannen

De Groot heeft uit Sint Truiden een paar mooie voorbeelden van hoe de Stadspas kan gaan werken. “Ze hadden daar een keer een Volvo als hoofdprijs. Aan het gebruik van de Stadspas konden ze daar zien dat er ineens meer mannen in de stad gingen winkelen, om meer kans te maken op die prijs. Op een gegeven moment concludeerden ze dat er in verhouding weinig jeugd shopte. Ze hebben de te winnen prijzen aangepast in vakanties en dergelijke en meteen kwamen er meer jonge bezoekers winkelen.”

“Het gebruik van de Stadpas maakt ons straks duidelijk wie er shopt in onze stad. Het maakt veel inzichtelijk. En kan ook de richting voor de toekomst bepalen. Je kunt je bij voorbeeld gaan afvragen of de Dijkstraat wel de juiste winkels heeft. En welke er eventueel bij zou moeten komen.”

Het bestuur van MSA bestaat naast Gert de Groot uit secretaris Martien van Bostelen, Henny Vernooy, Cees van Ekelenburg, Jenz Verbogt, André de Vries en Erik Banus.

door Bram Noordhuis