Toekomstvisie scholieren in Delfzijlster raadszaal vooral groen

DELFZIJL - Zo’n negentig leerlingen van het Dollard College in Woldendorp en Winschoten presenteerden donderdagmiddag hun toekomstvisie over hun leefomgeving over pakweg tien tot twintig jaar.

In hun 22 werkstukken toonden ze vooral een groen toekomstbeeld, met veel zonnepanelen, windmolens en warmtepompen. Een windmolen vlakbij huis leken ze ook geen probleem te vinden. Verder hadden ze veel aandacht voor veersystemen voor de fundamenten van de huizen in verband met de aardbevingen. Onder andere rubber en schokbeton kwamen voorbij. Eén groepje had zelfs een compleet toekomstdorp van Woldendorp gemaakt. Sommige bleven dichtbij hun belevingswereld door een jeugdhuis te bouwen.

Wethouder IJzebrand Rijzebol en ambtenaren van de gemeente Delfzijl kwamen de werkstukken inspecteren, lieten zich voorlichten en gingen ook met de jongeren in discussie. Rijzebol was eerder al bij een les op school aanwezig geweest. Drie van de getoonde werkstukken dingen mee naar een prijs die in juni tijdens de JongerenTop wordt uitgedeeld. Daar komen nog drie nominaties bij van het Theda Mansholt College in Delfzijl en eentje van de Rutger Kopland School in Siddeburen bij. De zeven genomineerde werkstukken komen volgeend week in het gemeentehuis van Delfzijl te staan. Er worden filmpjes van gemaakt en via sociale media kan er worden gestemd. De andere werkstukken kunnen in de bibliotheken van Delfzijl en Appingedam bekeken worden. In totaal zijn er ruim veertig werkstukken gemaakt.

De leerlingen van het Dollard College hebben de afgelopen week in het kader van het project Goud Grunn van EPI-kenniscentrum lessen over aardbevingen gehad. Ze kregen maandag en dinsdag theorielessen en maakten een excursie naar BuildinG in Groningen. De werkstukken hebben ze in anderhalve dag in elkaar gezet. Dat gebeurde met veel gedrevenheid, want ze zagen er keurig uit voor dat korte tijdsbestek.

Tijdens de lessen kregen de leerlingen informatie over de Groninger aardbevingen, ondergrond, techniek, achtergrond gaswinning, bouwtechnieken, sociale impact en de versterkingsopgave. Voor de werkstukken konden ze kiezen uit de thema’s voorzieningen, zorg, duurzaam wonen en bouwen, herbestemming leegstaande gebouwen en woonomgeving en groen.