Veertig jaar bij NDC

Delfzijl - Gerard Patje werkt 40 jaar bij NDC Mediagroep. De media adviseur van de NDC Mediagroep, waar o.a. De Eemsbode en De Noorderkrant deel van uit maken, kijkt terug op 4 decennia bevlogen werkzaamheden.

Het is tegenwoordig een zeldzaamheid: 40 jaar werken bij een en dezelfde werkgever. Gerard Patje is een van de mensen die deze mijlpaal bereikt heeft. “Ach het is geen verdienste hoor,” nuanceert een bescheiden Patje. “Ik doe mijn werk met veel plezier en krijg daar voor betaald. De aandacht hiervoor is wel mooi, maar het had van mij niet zo gehoeven. Ik ben een nuchtere geboren en getogen Delfzijlster. “

Sales

“Ik ben op 23 april 1979 begonnen in Assen bij de Drents Groningse Pers op de afdeling sales. Dat was de voorloper van de NDC Mediagroep. Eigenlijk was het niet de bedoeling dat ik hier terecht zal komen. Het was mijn droom om naar de schooltijd een baan te krijgen bij de douane, maar dit ging niet door en na eerst bij de Albert Heijn gewerkt te hebben ,werd ik getipt door een goede vriend. Hij wist mij te vertellen dat er een vacature was bij de Drentse Groningse Krant. Na een sollicitatiebrief en een gesprek ben ik aangenomen. Inmiddels heb ik alle functies op de afdeling sales gehad en heb in diverse plaatsen gewerkt. Het leukste aan het werk vind ik de vertrouwensband die je opbouwt met de klant. Dat is het leukste van het werk. Je maakt samen met de klant een afspraak om te kijken wat zijn doel en doelstellingen zijn. Vervolgens maak ik een voorstel op maat en samen met de klant maak je dan het uiteindelijke product. Je versterkt elkaar. Je helpt de klant om zijn bedrijf bekender te maken in de regio. Je adviseert de ondernemer hoe dat het beste bereik kan worden. Daarom vind ik het belangrijk om goed contact te hebben. Niet alleen op zakelijk gebied. De mens achter de onderneming vergeet ik niet. Het zijn de kleine dingen die het doen en daar te doen wat je afspreekt, creëer je een vertrouwensband. Daarvoor ben ik iedereen erg dankbaar.”

Veranderen

“In de afgelopen 40 jaar heb ik het vak zien veranderen. Toen ik begin leverde de lokale garagehouder en groenteboer nog een briefje in bij het kantoor waarop de advertentie stond. Dat is al lang niet meer zo. Dat gaat tegenwoordig allemaal digitaal. Ook de bijkantoren in o.a. Delfzijl zijn al enige tijd gesloten. Ik vind dat jammer. Waar je vroeger echte advertentieverkoper was, is het werk nu veelzijdiger. Je bent een soort adviseur en maakt samen de ondernemer een strategie. We bieden namelijk niet alleen geprinte advertenties aan, maar adviseren een crossmediaalpakket print/online om optimaal bereik te creëren. Dat houdt in dat we zowel op papier, digitaal en met evenementen als Gekke Zaterdag zichtbaarheid creëren. Met onze producten bereiken we wekelijks 2 miljoen lezers. Dat is enorm veel. Door goed samen te werken kan je dan ook een mooi resultaat bereiken. Tien jaar geleden zijn alle huis aan huisbladen van de NDC Mediagroep, waaronder de Eemsbode en Noorderkrant, naar het bekende tabloidformaat overgegaan. Dit is uitstekend ontvangen en sluit aan bij de behoefte van de consument en de markt. Ook zijn er spannende en treurige momenten geweest zoals de reorganisatie van een paar jaar geleden en het overlijden van dierbare collega’s.”

“Hoewel ik 64 jaar ben, denk ik lang niet aan mijn pensioen. Daarvoor vind ik het werk nog veel te leuk. Ik bekijk het per jaar. Gezondheid is daarbij belangrijk.”

Mark Giesolf