Van 110 kilo naar een marathon in 3 uur

APPINGEDAM

Dik Vries uit Appingedam woog zeven jaar geleden nog 110 kilo, totdat hij besloot om zijn leven drastisch om te gooien. Doordat hij begon met hardlopen en kilo’s afviel staat hij nu heel anders in het leven.

„Ik woog 110 kilo en rookte een pakje sigaretten per dag,” vertelt de 44-jarige Vries. „Ik was een jongen die hield van het makkelijke. Ik deed aan voetbal met een vriendenteam. Ik ben met de jongens opgegroeid en dat bouwde zich in de loop der jaren uit tot een patatje en een biertje na de training en de wedstrijd. Ook verder hield ik van het gemakkelijke leven. De auto pakken in plaats van de fiets. Verder at ik niet heel gezond. Dat moest veranderen. Ik was 37 jaar en kreeg last van mijn gewicht. Na een lang proces heb ik besloten om mijn levensstijl om te gooien.” Vries weet nog goed wanneer hij zijn leven een andere wending gaf en dat deed hij heel gedisciplineerd. „Ik was vanaf het begin bezig om de voeding te veranderen. In plaats van cola dronk ik water. Op 15 juli 2010 begon ik te bewegen op de fiets en 12 september dacht ik op wandelschoenen een 5 km te kunnen rennen. Vlakbij mijn huis ligt een parkje en volgens mij moest het parkje rond ongeveer 5 km te zijn. Het bleek maar 1,6 km te zijn. Dat viel tegen. Ik ben tijdens het rondje van 5 km 7 keer gestopt. ik woog toen nog steeds 110 kilo. Maar ik merkte dat dat het al snel beter ging. Op 27 september kon ik de 5 km zonder te stoppen en twee weken later zat ik al op 7,5 km. Eigenlijk ging dat te snel. Ik deed er wekelijks 10% bij. Op 25 oktober zat ik zelfs al op 9 km zonder te stoppen en op 14 januari 2011 liep ik de 10 km in 1 uur en 7 minuten. Nu vind ik dat langzaam, maar voor iemand die nog maar 5 maanden bezig was met het hardlopen was dat natuurlijk al heel snel. Aan het einde van diezelfde maand liep ik de 10 km al onder het uur. Dat merkte mijn omgeving ook. Ik begon anders in het leven te staan. Actief in plaats van het gemakkelijke. Bijvoorbeeld niet de lift nemen als ik ook de trap kon pakken en het sporten had een vaste plaats in mijn levenssysteem genomen. Dat was voor hen ook wel even wennen. Op den duur begon ik zelfs de hoeveelheid pindakaas die ik op mijn brood smeerde af te weggen. Dat ging heel ver. Te ver. Het is daarom ook van belang dat de omgeving achter de keuze staat. Ik kreeg ook snel complimenten dat ik er goed uitzag. Dat was een dubbel gevoel. Hoe was ik dan voor die tijd?” In de loop der tijd begonnen de sportieve prestaties van Vries ook beter te worden. “Ik ben heel gedisciplineerd en competitief ingesteld. Vooral discipline is heel belangrijk. Ik wilde dan ook mijn tijden verbeteren. Ik begon te zoeken op het internet en kreeg contact met trainer Paul Oude Vrielink. Ik vertelde hem dat ik de 10 km onder de 40 minuten wilde gaan lopen. Hij zag wat mijn progressie in korte tijd was en was onder de indruk. Volgens hem was dat alleen mogelijk als ik onder de 80 kilo woog. Dat gewicht had ik toen nog niet bereikt, maar het rennen ging steeds beter. Zo liep ik de Stadsloop in 50 minuten en kreeg ik het voor elkaar om de 5 km in 22 minuten te lopen. Ook mijn gewicht begon af te nemen. Ik woog toen 84, 6 kilo, maar ik rookte nog wel. Mijn trainingsomvang was gegroeid naar 3 of 4 keer per week hardlopen. Dat heb ik altijd volgehouden. Aan het einde van het jaar ging ik ook stoppen met roken.. Die beslissing kwam na de 4 Mijl van Groningen. Van mijn werk deed ik mee met een team en er werd voor de wedstrijd nog even een foto gemaakt. Ik rookte ook nog voor de wedstrijd en je zag op de foto dan ook een rookpluim hangen. Ik dacht: dat kan niet. Doordat ik gestopt ben met roken verbeterden mijn sportieve prestaties ook. Ik liep de 10 km 2 minuten sneller en zat toen op 42 minuten. Het doel was in zicht, maar ik bleef lange tijd rond dezelfde tijd hangen. Ik ben toen gaan kijken naar de souplesse methode van Klaas Lok. Lok is een voormalig tophardloper en coacht nu hardlopers. Ook begon ik mij te verdiepen in de looptechnieken en kwam ik er achter dat lopen op de voorvoet veel efficiënter was. In 2014 was het dan zo ver. Ikliep de Stadsloop in Appingedam in 38 minuten. Ook mijn gewicht was onder de 80 kilo. Tijd om nieuwe doelen te stellen.” “Mijn volgende stap was om de marathon in 3 uur te lopen. Ik begon halve marathons te lopen en dat ging heel aardig. Ik zette ook meteen redelijke tijden neer. Mijn eerste halve marathon liep ik in 1 uur en 41 minuten en aan het einde van het jaar was dat al anderhalf uur. Het trainingsschema veranderde ook telkens. De wedstrijden waren ijkpunten. Aan de hand van de gelopen tijden, werden de trainingstijden scherper gesteld. De eerste marathon kwam ook in zicht. Dat werd Rotterdam. Een geweldig evenement en het mooiste was dat mensen mij konden volgen via de app. Dat legde ook wel een druk op, maar het ging heel goed. Mijn tijd was 3 uur en 17 minuten. Mijn trainingen veranderden niet heel veel. Ik bleef 3 tot 4 keer per week trainen en mijn trainingsomvang schommelde tussen de 50 en 60 km per week. Een jaar later was Antwerpen aan de beurt en dit jaar liep ik de marathon van Hannover. Ik heb de 3 uur niet heb gehaald, de marathon ging in 3 uur en 10 minuten. Ik denk er over om volgend jaar weer een marathon te gaan doen. Mijn vriendin zei laatst dat ze het geweldig zou vinden als ik het weer ging proberen. Dat motiveert wel.” Mark Giesolf

Auteur

admin