Een en al kleur in voorlaatste expositie Delfzicht

DELFZIJL

De nu ingerichte expositie in het OZG, locatie Delfzicht wordt de voorlaatste en die mag er zijn. Je zou het uitbundig figuratief of gepassioneerd kleurrijk kunnen noemen.

Dat geldt voor alle werk dat de wanden van de polikliniek siert. Minder uitbundig, maar wel gedurfd en prachtig van vorm is de keramiek in de vitrines van de centrale hal.

In de bijna 25 jaar dat de kunstcommissie exposities organiseerde in het Delfzicht ziekenhuis hebben veel bekende kunstenaars hun talenten getoond. De kunstcommissie is er trots op te merken dat ze graag terugkwamen.

Ook deze voorlaatste expositie bestaat voor een belangrijk deel uit kunstenaars die vaker in hetDelfzicht hebben geëxposeerd. Het zijn:

Jan F. Bogema uit Ter Apel met een zeer herkenbare schilderstijl die verwantschap vertoont met het Duitse expressionisme en met De Ploeg uit Groningen. Jan is een figuratief schilder die het Groninger landschap en dorpjes als favoriet onderwerp in felle kleuren neerzet.

Wilma Horlings uit Kiel-Windeweer is In 1991 begonnen met aquarel schilderen, omdat de kleuren en transparantie haar altijd al hadden aangesproken. Nog steeds is de aquarel voor haar een favoriete kunstvorm, maar nu beheerst zij vele genres en is haar belangstelling voor gemengde technieken groot. Toch laat ze in deze expositie nagenoeg uitsluitend haar aquarellen van stillevens, bloemen en landschappen zien.

Marieke Rosing komt uit Loppersum en heeft altijd geschilderd en getekend. Sinds 2006 schildert ze op canvasdoek met acrylverf. Ze heeft een passie voor kleur. In de loop der jaren heeft ze een eigen stijl ontwikkeld, die zich logischerwijs kenmerkt door veel kleurgebruik en door vaak terugkerende thema’s zoals vissen, vlinders en bloemen. Haar schilderijen die soms mathematische precisie vertonen, geven dan een Escher-achtige indruk.

Henk Middeljans uit Beilen bedacht een nieuwe kunstvorm die je mozaïekkunst zou kunnen noemen, maar daarvan toch afwijkt. Het werk is kleurrijk, figuratief, symbolisch en surrealistisch. Henk maakt gebruik van digitale hulpmiddelen om de mozaïekdelen te bepalen die daarna handmatig worden geknipt of gesneden. De voeglijnen bepalen uiteindelijk de vorm.

Voor de vitrines in de centrale hal werd keramiste Baps Snijdewind uit Haren uitgenodigd. Naast het klassieke draaien op de pottenbakkersschijf van gebruiksaardewerk (vazen, potten, schalen) werkt ze ook met platen klei. Het uitgangspunt is meestal een in beginsel functionele vorm. Maar tijdens het vormgeven worden het abstracte, organische, soms dierlijke objecten. Eén vitrine bevat traditioneel gebakken werk en de andere vitrine heeft Raku afgebakken keramiek.

Deze expositie duurt tot eind januari 2018.


Auteur

Redacteur