Simpro 15 jaar in evenementen

DELFZIJL

Rik en HilmaSchildt van Simpro evenementenservice blikken terug op het 15-jarig bestaan van hun bedrijf. Zij vertellen hoe het allemaal begon en hoe het bedrijf zich in die jaren heeft ontwikkelt.

“Het is eigenlijk allemaal een beetje uit de hand gelopen,” vertelt Rik Schildt als hem wordt gevraagd hoe Simpro Evenementenservice is ontstaan. “Ik had een drukke baan als internationale verkoper en als hobby deed ik aan houtbewerking. Ik maakte meubels en al snel vroegen vrienden en kennissen of ik voor hen ook meubels kon maken. Vervolgens hebben ook bedrijven kennis gemaakt met mijn hobby en ik kreeg de vraag of ik beursstands wilde fabriceren. Dat was het begin. Het maken van beursstands begon zulke vormen aan te nemen dat ik mij op 2 mei 2002 in heb laten schrijven bij de Kamer van Koophandel. Simpro was geboren.”

Het maken van beursstands was voor Schildt een eerste stap naar de evenementenindustrie. Hij had toen nog niet kunnen vermoeden dat hij korte tijd later ook tenten zou gaan verhuren. “In 2005 heb ik in Delfzijl een woonbeurs georganiseerd. Door deze beurs kwam ik in aanraking met standhouders en even later werd ik gebeld door een vertegenwoordiger van Partytentverhuur.nl met de vraag of ik geen tentverhuurder wilde worden. Daar stond ik eerst afwijzend tegenover. Ik was standbouwer en geen tentverhuurder. Nee, ik zou steunpunthouder kunnen worden. We hebben daar over nagedacht en toch besloten om het te proberen. We zijn begonnen met twee tentjes van 4,5 bij 3 meter. Een standaard afmeting zeg maar. We kwamen er al snel achter dat er veel vraag was naar tenten, maar ook dat de afmeting eigenlijk niet geschikt was. Binnen twee maanden ruilden we één tent in voor een grotere tent van 6 bij 4 meter. We hadden het geluk dat in deze periode de evenementen in opkomst waren en dat er in de regio veel gebeurde. Er werd volop gebouwd en bedrijven openden hun deuren. Vooral in de Eemshaven gebeurde er veel. Omdat het hard kan waaien in de Eemhaven hebben we toen een aluhal aangeschaft. Een grote tent die bestand is tegen wind.”

Volgens Schildt staat de ontwikkeling in de evenementenwereld nooit stil. “Je krijgt steeds meer vragen of je er wat bij kan leveren. Toen we bijvoorbeeld de tenten hadden, kwam de vraag of we ook een vloer hadden. Zo breidt het bedrijf zich telkens uit. Inmiddels hebben we een duidelijke keuze gemaakt in wat we doen. We doen alleen datgene waar we goed in zijn. Het overige besteden we uit. Ook de tenten ontwikkelen door. De nieuwste ontwikkeling is de dome tent. Een tent in de vorm van een koepel. We hebben daar 5 van aangeschaft. Je moet je telkens blijven onderscheiden en tenten en diensten kunnen leveren die anderen niet hebben.”

“We staan voor kwaliteit,” vult Hilma haar man aan. “Simpro staat voor simpel en professioneel. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Al onze tenten zijn gecertificeerd en doordat we de tenten voor 95% zelf bouwen weten we zeker dat de tenten voldoen aan de hoogste kwaliteitseisen. Natuurlijk hebben we ook lastige jaren gehad, maar we hadden tijdens de crisis het geluk dat veel evenementen al tot onze vaste klanten behoorden. Zoals Rik zegt, je moet je blijven onderscheiden en we zullen dan ook nieuwe markten blijven aanboren.”

Mark Giesolf


Auteur

Redacteur