Solwerd en Betingestaete bieden goede zorg volgens Inspectie

Delfzijl

Zonnehuis BetingeStaete in Delfzijl en Zonnehuis Solwerd in Appingedam voldoen ruimschoots aan de eisen op het gebied van persoonsgerichte zorg, kwaliteit, medicatiebeleid en medewerkers.

Dat concludeert de Inspectie voor de Gezondheidszorg na een onverwacht bezoek aan deze locaties van Zonnehuisgroep Noord afgelopen maandag 28 en dinsdag 29 maart. De inspecteurs waren erg onder de indruk van de persoonsgerichte zorg, een van de drie pijlers waar naar gekeken is. Ze hebben betrokken medewerkers gesproken die de cliënten goed kennen. De manier waarop er met mensen wordt omgegaan is heel plezierig en bevlogen. De aankleding van BetingeStaete en de vele activiteiten die georganiseerd worden zijn erg mooi. In de cliëntendossiers en zorgleefplannen is het aspect van persoonsgerichte zorg goed uitgewerkt. Ook op de andere twee pijlers, medewerkers en kwaliteit, is goed gepresteerd. Er is flink geïnvesteerd in scholing en klinische lessen en ook de overgang naar een digitaal dossier verloopt goed. De inspecteurs vonden het bezoek en de sfeer erg prettig en kregen er zelf energie van. In Solwerd is door de inspecteurs gesproken met zorgmedewerkers en verpleegkundigen op de afdelingen, met de verpleeghuisarts en met de managers. De Inspectie heeft over de medicatieveiligheid geconstateerd dat er scholing en klinische lessen hebben plaatsgevonden, de geconstateerde tekortkomingen uit het vorige bezoek goed zijn opgepakt en medicatieveiligheid echt leeft onder de medewerkers. Alle betrokkenen kregen van de Inspectie complimenten voor hun inzet. De medewerkers zijn bijzonder trots dat zij, ondanks de ingrijpende verandering in de zorg en organisatie, zo’n mooi resultaat hebben neergezet. Ook het gesprek op dinsdag 29 maart tussen de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de medezeggenschapsraden en Willem de Gooyer, bestuurder Zonnehuisgroep Noord, is positief verlopen. Onderwerp was onder andere het sturen op kwaliteit en de herstructurering van de nieuwe organisatie. De inspecteurs zien graag nog meer maatwerk in de zorg. Willem de Gooyer over het onverwachte bezoek: “Dit is een groot compliment voor de zorgmedewerkers, die in de praktijk laten zien dat goede persoonsgerichte zorg rond de cliënt georganiseerd wordt. We kijken tevreden terug op het tweedaagse bezoek van de Inspectie, met name door de nieuwe manier van observeren. Hierdoor hebben ze gezien hoe goed de relatie van onze medewerkers met de cliënten is en welke mooie dingen er voor ze georganiseerd worden. Wat voor een cliënt de dag de moeite waard maakt. En daar gaat het uiteindelijk om.”

Auteur

Bram Noordhuis