Journalisten moeten Italiaanse toeristen lokken

Delfzijl

Toeristisch Groningen is van vrijdag tot en met zondag onder de loep genomen door acht Italiaanse journalisten.

De Economic Board Groningen (EBG) heeft samen met recreatieve ondernemers in de regio, KLM, Arriva Touring en het NBTC Genua, een showcase georganiseerd. De regionale ondernemers die meewerken zijn Café Hammingh, Zeehondencentrum, ‘t Schathoes Menkemaborg, Café de Sleutel, Martini Hotel, Hotel Termunterzijl, Vesting Bourtange en het Groninger Museum. De ondernemers zijn bezig gezamenlijk aantrekkelijke arrangementen op te zetten van Stad, Ommeland en Wad die eenvoudig digitaal te boeken zijn.

Het doel is om meer toeristen te trekken uit Noord-Italië. De artikelen van de journalisten verschijnen in toonaangevende media in Noord-Italië.

Vrijdag werden de journalisten ontvangen in het Martini Hotel om vervolgens wandelend kennis te maken met de stad Groningen en na afloop te dineren in Café de Sleutel. Zaterdag begon de kennismakingstoer; via Garnwerd en Zoutkamp naar Pieterburen, met een bezoek aan het zeehondencentrum, en aansluitend een wadlooptocht. Na de tocht op het wad werd de Menkemaborg bezocht en de route vervolgd naar Appingedam om de hangende keukens te bewonderen. Aan het eind van de dag werden de journalisten gastvrij ontvangen in hotel Termunterzijl en kregen zij een uitleg over de garnalenvisserij, daarna gingen ze per fiets naar de punt van Reide.

Zondag werd Bourtange aangedaan waar een rondleiding door de vesting en een fietstocht rondom de vesting op het programma stonden. Na afloop verhuisde het gezelschap richting het Groninger Museum waar de journalisten werden ontvangen door directeur Blühm waar zij ter afsluiting van de reis kennismaken met de schatten en historie van stad en provincie.


Auteur

Bram Noordhuis