Familiegevoel belangrijk bij GroenRijk Eemsdelta

APPINGEDAM

André de Vries van GroenRijk Eemsdelta in Appingedam is 25 jaar zelfstandig ondernemer. Het unieke is dat hij als ondernemer telkens het familiegevoel bij zijn klanten en personeel wil bereiken.

De 50-jarige André de Vries was er al vroeg bij als ondernemer. Als werknemer van tuincentrum ‘De Tuinier’ in Delfzijl vond hij het na een paar tijd om zich verder te ontwikkelen. “Ik wilde graag verder kijken en zag een functie als bedrijfsleider wel zitten. Ik was al druk bezig om rond te kijken. Ik vertelde dat aan Van der Woude en hij vond dat we even moesten praten. Van der Woude vertelde mij dat hij geen opvolger had en of het geen goed idee was om samen verder te gaan. Dat moest ik nog wel even thuis bespreken. Later dat jaar zouden Emma en ik trouwen en het ondernemerschap is iets waar je samen achter moet staan. Gelukkig steunde Emma mij in deze stap.”

Vanaf het begin had De Vries een duidelijke visie voor zijn bedrijf. “Wat we doen, willen we goed doen,” vervolgt De Vries. “Dat is de uitdaging die er nog steeds is.” “De klant wil telkens verrast worden,” merkt Emma de Vries-Veling. “Mensen willen iedere keer wat anders zien. Je moet dan ook niet blijven stilzitten. Gelukkig zit dat ook niet in ons bloed. André en ik zijn altijd op de werkvloer en luisteren naar de klant. We houden onze oren en ogen open en willen telkens vernieuwend bezig zijn. Het assortiment passen we dan ook geregeld aan, waarbij we rekening houden met de specifieke wensen van de klanten uit de regio. We zijn zeer betrokken met de klant en denken dan ook graag met hen mee. Via onder meer Facebook houden we de klanten op de hoogte en dat wordt gewaardeerd. Het gaat om het gezelligheidsgevoel, het goede familiegevoel, dat je wilt overbrengen. Zonder dat we actief reclame voor ons bedrijf maken, hebben we 10.000 likes. Dat zegt veel over de functie die je hebt in de regio. We zijn trots op dit gebied van Nederland en voelen ons ambassadeurs voor de regio. ”

“Verder is het van belang dat mensen met plezier naar ons toe komen,” vervolgt De Vries-Veling. “Dat betekent investeren in mensen.” “Dat klopt,” vult De Vries zijn echtgenote aan. “We vinden het belangrijk dat we klanten kunnen adviseren en dat zij tevreden naar huis gaan. Dat geven we onze medewerkers ook mee. Kennis van zaken en klantvriendelijkheid zijn voor ons cruciaal. Onze ploeg straalt dat ook uit. We hebben 17 mensen in dienst, waarvan sommige al 20 jaar bij ons werkzaam zijn. Doordat we investeren in mensen, creëer je een wederzijdse loyaliteit en dat verdient zich terug. De ploeg is zeer gevarieerd en heeft verschillende achtergronden, maar ze hebben gemeen dat ze deel willen uitmaken van de GroenRijk familie. Dat is hoe we werken. Je doet het met elkaar en we gunnen iedereen een plek in de maatschappij.”

Het echtpaar De Vries kijkt met een tevreden gevoel terug op 25 jaar ondernemerschap. “Ik ben altijd met plezier naar het werk gegaan,” vertelt De Vries. “We gaan uit van het positieve. Het heeft geen zin om negatief achterom te kijken. Door positief in het leven te staan, houd je het vol. We hebben het niet cadeau gekregen en het is iedere dag weer hard werken. Ondanks dat je als ondernemer 24 uur per dag met het bedrijf bezig bent, beschouw ik het niet als werk. Doordat we beiden werkzaam zijn in het bedrijf is er nooit een scheiding tussen werk en privé. Toch zorgen we er voor dat er tijd voor elkaar blijft.” “We toosten iedere dag op het leven,” vervolgt De Vries-Veling. “Ons huis heet ‘À la vie’. Wat ‘op het leven’ betekent.Een levensstijl die we bewust gekozen hebben.” Als De Vries nadenkt over wat het bedrijf succesvol maakt, is hij daar snel uit. “Durf keuzes te maken en doe waar je goed in bent. Je moet niet alles willen doen. Dat kan niet. Door te kiezen, is het makkelijker om te investeren. Ook in crisistijd.”

De Vries viert zijn 25-jarig ondernemerschap met toepasselijke acties zoals kruiwagendagen en een spectaculaire kortingsdag op zaterdag 18 maart.

Mark Giesolf


Auteur

Redacteur