Juwelier Wieringa grote landelijke speler door internetwinkel

DELFZIJL

 Sinds 2015 heeft Juwelier Wieringa een internetwinkel genaamd TimeforTrends. Daarmee is Wieringa een grote speler op het gebied van horloges en sieraden in Nederland geworden.

Het zijn drukke tijden voor Ab Engberts van Juwelier Wieringa. Met twee dagen voor Kerst is het een drukte van belang in de juwelierszaak aan de Landstraat. Deze topdrukte wordt mede veroorzaakt door zijn internetwinkel www.timefortrends.nl.   “Ik heb gisteren een groot aantal horloges verkocht,” vertelt een tevreden Engberts. “Dat haal ik lang niet als ik alleen de winkel in de Landstraat zou hebben. Ik ben ervan overtuigd dat een internetwinkel in combinatie met een fysieke winkel in de winkelstraat de toekomst is. Met alleen een fysieke winkel red je het niet snel meer, omdat de omzet te laag is. Je ziet op dit moment nog steeds dat het aantal winkels en het winkelend publiek in de straat afneemt. Om te overleven kunnen sommige winkeliers niet meer zonder een internetwinkel. Ik moet er wel bij zeggen dat dit afhankelijk is van de branche waar je in zit. Ondernemers die dat niet doen, beseffen vaak niet dat hun toekomst mogelijk in gevaar komt. Veel kosten moeten voorgefinancierd worden en bij teruglopende verkoopcijfers neemt het reservekapitaal af. Bij banken hoef je voor een financiering tegenwoordig niet aan te kloppen. Zij geven niet snel meer een lening en het proces duurt langer dan voorheen. Dat is een groot verschil met een paar jaar terug.” “Daarom ben ik erg blij met de Kredietunie Eemsregio. Ik had behoefte aan extra financiële middelen om het assortiment in de breedte uit te breiden. Toen ik mijn plannen deelde met mijn accountant wees deze mij op het bestaan van de Kredietunie Eemsregio.” Na contact met deze instelling was deze lokale kredietunie al snel enthousiast en was de financiering snel geregeld. Voor voorzitter Fred Bagnay van de Kredietunie Eemsregio heeft het succes van Engberts een voorbeeldfunctie. “Als Kredietunie Eemsregio willen we bedrijven in de regio versterken. Dat doen we door het geven van een lening aan bedrijven die een goed plan hebben en behoefte hebben aan financiële impuls. Waar de traditionele banken steeds vaker ‘nee’ verkopen, gaan wij kijken of een lening bij ons wél mogelijk is. Het voordeel is dat het geld in de regio blijft en dat is goed voor de economie en de werkgelegenheid.” Timefortrends is een schot in de roos geweest, maar Engberts nuanceert het succes enigszins. “Iedereen kan dit doen maar de kans dat ze het redden is niet groot. Het is namelijk veel en héél hard werken. Mijn vrouw en ik werken elk méér dan 75 uur per week. Daar komt bij dat een website voor een lokale winkel heel anders is dan een echte‘verkoopsite’. Elk artikel moet zijn eigen beschrijving krijgen. Voor ons zijn dat onder meer zelf geschreven teksten voor ruim 200 Casio-horloges en meer dan 800 Seiko gerelateerde horloges. Het totale assortiment bestaat uit meer dan 9000 producten en even veel teksten.” „De tekst, in internettaal, moet uniek zijn. Kopiëren vanuit het internet is uit den boze en wordt door Google genadeloos afgestraft. Je verdwijnt ‘naar onderen’ in de zoekfunctie en dat wil je niet hebben. Het is de kunst om zichtbaar te zijn en in de ‘Koopbox’ van bijvoorbeeld ‘Bol’ en ‘Beslist.nl’ te komen. Als internetwinkel moet je gebruik maken van meerdere verkoopkanalen. Naast Bol en Beslist en Adwords zijn dat vaak ‘affilaties’. Via Affilities worden er linkjes op andere websites geplaatst. Als er via die website een horloge of sieraad verkocht wordt, dan ontvangt de ‘verkoper’ daar een korting op bij de leverancier. Timefortrends is nu één van de grootste webwinkels in horloges en sieraden in Nederland. We zijn recent de Belgische markt opgegaan en ook dit loopt goed. In Nederland zijn we de derde grootste webshop op het gebied van horloges en we blijven groeien. Binnenkort wordt de collectie dankzij de financiering van de Kredietunie Eemsregio verder uitgebreid met diverse landelijk populaire merken. Mede door dit succes ziet ook de toekomst voor de winkel in de Landstraat er nu heel anders uit.” Mark Giesolf

Auteur

admin