Zeemijlenloop past precies bij Delfzijl

Delfzijl

De vijfde editie van de Zeemijlenloop Delfzijl staat zondag 30 oktober op de rol. Hoewel het evenement de breedtesport propageert, is er een geste gedaan richting de toplopers. Verbetering van het parcoursrecord levert 500 euro op.

Zowel bij de mannen als de vrouwen. De organisatie rekent op ruim 1500 deelnemers. “Dat is een reële verwachting,” meent Mark Giesolf, samen met Bert Schonewille als enigen vanaf het begin als bestuurder betrokken bij de loop over zes zeemijlen (ongeveer 11.1 kilometer). “Vorig jaar waren er rond de 1400 deelnemers en we hebben nu als nieuw onderdeel de wandeling. Samen met een kleine groei bij de Kids Piratenrun moeten we ruim over de 1500 heen kunnen gaan. “En dat is ook wel ongeveer het maximaal haalbare,” vult Schonewille aan. “Daarmee behoren we tot de grootste lopen in de provincie. Je ziet overal het deelnemersaantal de laatste jaren wat afnemen, vooral bij lopen die bij een circuit horen.” Eigenlijk wilden ze bij AV Fivelstreek, waar de Zeemijlenloop zijn oorsprong kent, ruim vier jaar geleden ook een wat kleinere loop op touw zetten. Veel leden waren als vrijwilliger actief bij de Stadsloop Appingedam en nadat Bert Schonewille met het initiatief kwam om in Delfzijl ook een aan de club gebonden loop op te zetten, waren de intenties bescheiden. Tegen de zin van Schonewille die als commerciële en niet eens aan de atletiekclub verbonden man graag wat groter denkt. “Ik had al een paar jaar eerder tegen het bestuur gezegd: jullie hebben zo’n mooie club, met ook nog eens een eigen baan. Je moet een eigen loop beginnen en ik wil dan graag meehelpen met de opstart. Toenmalig voorzitter Abel Banus kwam daar later op terug. Gelukkig zijn er meteen interessante keuzes gemaakt. We hebben besloten voor de zondag te kiezen, voor een apart parcours door de haven en langs de zee en een unieke afstand, gemeten in zeemijlen. Er was eerst nog wat scepsis, maar nadat de eerste editie meteen ruim 700 deelnemers trok, was iedereen om.” “De gemeente Delfzijl heeft daarbij een belangrijke rol gespeeld,” weet Schonewille. “Net als de handelsvereniging was die meteen positief. De gemeente heeft van meet aan zowel financieel als logistiek veel hulp geboden. Doordat we van het begin af aan acht hoofsponsors konden werven, die ook nog eens ontzettend trouw zijn, hebben we er financieel altijd rooskleurig voorgestaan. Onder de sponsors zitten veel scheepvaartbedrijven, die het natuurlijk prachtig vinden dat het om zeemijlen draait. Net als hen heeft heel Delfzijl het evenement omarmt. Dat komt ook doordat het een beetje een eigenzinnige loop is. Die past helemaal bij Delfzijl.” De loop leunt commercieel ook voor een belangrijk deel op het succes van de bedrijvenloop, waaraan vorig jaar 65 teams deelnamen. “Daar zit nog steeds groei in,” constateert Schonewille. “Dat komt mede doordat we er een netwerkbijeenkomst in De Ringen aan verbinden. Dat zie je nergens anders. Iedereen verzamelt zich daar om onder het genot van muziek, een hapje en een drankje – zonder dat er bonnetjes aan te pas komen – te verpozen en de prijsuitreiking mee te maken.” Volgens Giesolf is het succes ook de verklaren doordat de loop als het ware een afspiegeling van het ledenbestand van de club is. “Bij AV Fivelstreek draait het meer en meer om breedtesport. Je hebt snelle lopers, langzamere lopers en alles daar tussenin. Dat sluit precies aan bij het deelnemersveld van de Zeemijlenloop. Het gaat om het meedoen, niet alles is gericht op de snelste lopers. Iedereen presteert naar vermogen. Het fraaie parcours dat verder door oud- en nieuw Delfzijl loopt, kent wat gemene klimmetjes, maar vooral de start en de finish op de atletiekbaan spreekt de deelnemers aan. Alle deelnemers krijgen weer een functioneel, dit keer gifgroen, hardloopshirt, we hebben voor de derde keer de G-loop op het programma staan en als extraatje kunnen deelnemers na de finish een foto van zichzelf maken voor een groot selfiedoek. De Zeemijlenloop is echt een soort klassieker geworden, die vast op de laatste zondag van oktober op het programma staat.” Beide heren hebben het te druk met de organisatie om zelf mee te kunnen lopen. Voor de afscheid nemende Schonewille wordt dat volgend jaar anders. “Dan ben ik zeker in wedstrijdkleding van de partij. We zijn druk bezig een opvolger op het commerciële vlak te vinden.” door Bram Noordhuis

Auteur

Bram Noordhuis