Nieuwe route Corso Appingedam

Appingedam

Het Corso van Appingedam heeft zaterdag 10 september om 14.00 uur opnieuw een nieuwe route. Tijdens Damsterdag wordt er voor de tweede keer gestart aan de Wilhelminaweg; de finish is voor het eerst aan de Dijkhuizenweg, bij Gemeentewerken.

Daar zal om 20.00 uur ook het avondcorso starten. Voorzitter Liesbeth van Diedenhoven van het achtkoppige bestuur van de Stichting Damsterdag is er opgetogen over. “We kunnen het corso weer mooi binnen het centrum houden. Het is fantastisch dat we het terrein van Gemeentewerken mogen gebruiken. Daardoor kunnen alle wagens na afloop van de middagoptocht achter een af te sluiten hek worden opgesteld. Daar is ruimte zat en kunnen we alles op volgorde neerzetten. Dat was tot dusver altijd een probleem aan de Statenlaan. Door de beperkte ruimte bij de PTT-vestiging was het altijd een beetje een chaos om de boel weer fatsoenlijk op gang te krijgen.” ’s Middags gaat de optocht twee keer door de Wijkstraat, waar zich het meeste publiek bevindt. “Die drie keer van vorig jaar door de Wijkstraat was toch te veel van het goede,” vertelt bestuurslid Bram Havinga. “Dan vertrekt een deel van het publiek voortijdig.” “Er wordt wel in twee richtingen gereden,” vult Van Diedenhoven aan. “De mensen hoeven dus niet over te steken om de wagens vän alle kanten te kunnen bekijken. Het avondcorso eindigt zelfs in de Wijkstraat. Daar wordt het corso ontbonden. Dat is wel zo veilig voor de kinderen, daar kunnen absoluut geen auto’s komen.” De 118e editie van het corso heeft als thema Films en Tekenfilms. Dat is door de deelnemers zelf gekozen tijdens de evaluatie. Het aantal deelnemers – of beter het aantal items – ligt rond de dertig. “De laatste jaren halen we steeds datzelfde hoge gemiddelde,” constateert Van Diedenhoven. “De scholen hebben weer de grootste inbreng. Die maken ook steeds grotere wagens, met steeds meer technische snufjes. En ze doen met steeds meer leerlingen mee. Eén school komt zelfs met zes items. Maar je ziet ook steeds meer particulieren en teams die het , nadat ze een aantal jaren voor een school aan de slag zijn geweest, leuk vinden om ermee door te gaan. Ach, iedereen heeft toch wat met het corso. De meesten hebben er wel een associatie bij. Veel mensen die aan de kant staan, hebben zelf op een wagen gezeten en bewaren daar leuke herinneringen aan. Het totaal aantal kinderen dat dit jaar meedoet, is wel erg hoog: 676.” Er wordt aan het corso deelgenomen door vijf categorieën: loopgroepen, fiets- en skeltergroepen, corsowagens, kleine corsowagens en praalwagens. De vakkundige jury deelt vijf keer drie prijzen uit. Dat gebeurt om vijf uur in de Nicolaïkerk, waar DSHO meteen na afloop van het corso een concert verzorgt. Qua muziek is het de laatste jaren voor het middagcorso wat moeilijker om voldoende korpsen te vinden die het evenement muzikaal opluisteren. “We hebben er deze keer ’s middags maar drie kunnen boeken,” vertelt Van Diedenhoven, die zich voor de vierde keer ook als speaker op gaat werpen. “Dat is jammer, maar de leden van de meeste korpsen hebben dan andere verplichtingen. Voor het avondcorso is het aanbod veel groter.” Vorig jaar kwamen er ’s avonds zelfs twee korpsen meer dan er geboekt waren. “Het is nog steeds een raadsel hoe dat heeft kunnen gebeuren,” zegt Havinga. “We hebben ze maar mee laten lopen. Ze hadden geen contract en we hebben ook geen rekening ontvangen.” Voor het eerst sinds lange tijd wordt het corso niet voorafgegaan door de muzikanten van Constantijn Huygens. Door interne strubbelingen is die vereniging opgesplitst. Slagwerkensemble Appingedam loopt nu vooraan. Zoals gebruikelijk worden de wagens de dag na het corso van 14.00 tot 17.00 uur tentoongesteld op het kerkplein. Meer informatie is te vinden op: www.damsterdag.nl.

Auteur

Bram Noordhuis