Coopluydenmarkt Appingedam op de goede weg

APPINGEDAM

 De traditionele Coopluydenmarkt besteedt op vrijdag 5 augustus extra aandacht aan de kinderen. Die krijgen een eigen plein.

“Het gaat goed met de Coopluydenmarkt,” legt voorzitter Stefan van Keijzerswaard van de Coopludenmarkt uit. “Na een paar jaar in een dipje te hebben gezeten, is de markt sinds twee jaar weer bezig om de weg omhoog te vinden. Waarschijnlijk is dat het gevolg van het feit dat we als bestuur andere elementen hebben toegevoegd aan het programma. Een voorbeeld daarvan zijn de tenten die vorig jaar voor het eerst achter de Nicolaïkerk stonden en waar diverse ambachten te bewonderen waren. Dat was een groot succes. Dat wordt nu uitgebreid en het gehele terrein achter de kerk wordt ingericht. Hierdoor ontstaat een soort kamp waar allemaal middeleeuwse activiteiten te bewonderen zijn. Ook wordt de muziekkoepel gebruikt waar live folkmuziek wordt gespeeld. Dat geeft een speciaal sfeertje en past goed bij het middeleeuwse karakter.” Om de doelgroep van de Coopluydenmarkt te vergroten, zijn er dit jaar ook activiteiten gericht op kinderen. “De aandacht voor de kinderen is in de loop der jaren onbedoeld wat afgezakt,” erkent Van Keijzerwaard. “Dat gaat veranderen. Op het kerkplein richten we een kinderplein in, waar oud-Hollandse spelletjes als hoefijzerwerpen en spijkerpoepen gespeeld worden. Ook al zijn de spelletjes oud, ze blijven leuk. Voor de allerkleinsten is er een poppentheater. Verder kunnen de kinderen op de foto met een middeleeuws karakter. De foto wordt afgedrukt waar ze bij staan.”   Ondanks dat de Coopluydenmarkt al jaren op veel belangstelling kan rekenen, staat het bestuur niet stil. “Het evenement moet aantrekkelijk blijven en dus moet je innovatief blijven. Ik noem als voorbeeld de boekenmarkt die in de Nicolaïkerk wordt gehouden. Om de boekenmarkt meer zichtbaar te maken, wordt een doorgang door de kerk gemaakt zodat er een natuurlijke toeschouwersstroom op gang komt. Ook is er dit jaar het Stadsomroepersconcours, waar omroepers uit Nederland en België strijden voor de eretitel Stadsomroeper van het jaar en de kerktoren is voor het eerst sinds jaren ook weer te beklimmen. Een punt van zorg zijn de schaarse financiële middelen. We merken dat het steeds moeilijker wordt om sponsoren te vinden en je moet dus heel creatief zijn om het evenement te blijven organiseren. Ook is een punt van zorg dat acteurs en de ambachtslieden ouder worden en er te weinig vervangers voor te vinden zijn. De ambachten sterven dan ook op termijn uit. Dat doet je nadenken over de toekomst. De markt zal blijven bestaan. Aan de basis moet je niet tornen, maar als aanvulling denk ik aan een breder historisch kader waar de geschiedenis van Appingedam aan de orde komt. Hierdoor kan er ook aansluiting gezocht worden bij het Verhaal van Groningen en neemt het educatief gehalte toe. Er zijn plannen genoeg.” door Mark Giesolf

Auteur

admin