Portugees pronkstuk voor het eerst naar DelfSail

Delfzijl

DelfSail heeft het prachtige tallship Santa Maria Manuela vastgelegd. Deze witte viermast gaffelschoener komt voor het eerst in haar geschiedenis naar DelfSail.

Ze is te water gelaten in 1937 in de rivier de Tagus in het Portugese Lissabon. Het schip is vernoemd naar de echtgenote van de initiatiefnemer van de bouw van het schip. De Santa Maria Manuela werd oorspronkelijk gebouwd als vissersschip en voer bij New Foundland om op kabeljauw te vissen, een belangrijk ingrediënt voor een traditioneel populair Portugees gerecht. Samen met andere schepen van hetzelfde type vormde ze een grote vissersvloot, de ‘Portuguese White Fleet. De naam voor de vloot, vindt zijn oorsprong in de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werden al deze schepen witgeschilderd, omdat Portugal als een van de weinige Europese landen neutraal bleef. Zo waren zij herkenbaar voor de onderzeeboten in de hoop dat ze niet werden aangevallen. De vloot behield de traditionele manier van vissen tot in de jaren 70. Toen Portugal in 1986 toetrad tot de EU en de quota van kabeljauw werden verlaagd, werd een groot gedeelte van de ‘Portuguese White Fleet’ afgedankt, inclusief de Santa Maria Manuela. Gelukkig was het schip gemaakt van een buitengewone kwaliteit staalsoort, omdat het oorspronkelijk bestemd was voor de bouw van een oorlogsschip. De romp bleef goed geconserveerd. Toen in 2010 het schip werd verkocht aan de huidige eigenaar, is het in een recordtijd van 62 werkdagen verbouwd om te varen met gasten en trainees.    

Auteur

Bram Noordhuis